Artificial Intelligence (AI) voor
marketeers: de mogelijkheden
en rol in een CDP

De interessantste mogelijkheden voor marketeers en de rol van AI in een CDP.

Artificial Intelligence (AI) wint aan populariteit en heeft invloed op ons dagelijks leven. Zo is het normaal dat we via spraakopdrachten lampen aanzetten en met een chatbot spreken over online bestellingen. Ook raakt het de business, inclusief het werk van marketeers. Met één klik automatiseren ze taken en analyseren ze gegevens.

Door alle AI-ontwikkelingen zoeken marketeers naar nieuwe opties voor in een Customer Data Platform (CDP). Wat zij niet weten, is dat veel CDP’s al AI-elementen hebben. Om marketeers op weg te helpen, verkennen wij de interessantste mogelijkheden en de rol van AI in een CDP.

De mogelijkheden van Artificial Intelligence voor marketeers
Zetten marketeers AI juist in, dan levert het tijdbesparing, verbeteringen en nieuwe inzichten op. Het verbetert (o.a.) deze drie kerntaken:

  1. Patroonherkenning en trendanalyses
    AI analyseert veel data tegelijk en toont patronen en trends die je voorheen niet opmerkte. Het geeft marketeers tot in detail inzicht in klantgedrag, keuzes en voorkeuren. Dit is waardevolle informatie voor datagedreven beslissingen en het opzetten van pakkende marketingcampagnes.

  2. Doelgroepsegmentatie
    Bepaal uit welke variabelen een ideaal klantsegment bestaat en AI doet de rest. Het neemt het segmentatieproces over zodat marketeers zich kunnen focussen op het inrichten van campagnes met persoonlijke aanbiedingen. De betrokkenheid wordt groter, de conversieratio hoger.

  3. Contentmarketing en webverbeteringen
    Op het moment is ChatGPT de bekendste AI-tool. Hier zijn ook veel alternatieven voor. Marketeers gebruiken het ter inspiratie voor contentontwikkeling, SEO-tips en andere webverbeteringen. Het wijst de weg en legt de basis, maar houd in het achterhoofd dat het niet foutloos is en je altijd zelf een review doet.

ai-voor-marketeers-icoonafbeelding-01-png.png

De rol van Artificial Intelligence in een Customer Data Platform
De opmars van AI-functionaliteiten in een CDP zorgt dat marketeers geautomatiseerd marketingactiviteiten verbeteren. Het speelt al (o.a.) een rol in:

  1. Realtime, persoonlijke marketing
    Segmenteer klanten en bedenk marketingacties op basis van hun individuele klantbehoeften. Omdat AI realtime klantinteracties analyseert en persoonlijke aanbevelingen doet, reageren marketeers sneller en maken ze de relevantste aanbiedingen.

  2. Klantgegevens aanvullen
    Een AI-gebaseerde gegevensanalyse vult klantgegevens aan met demografische-, geografische en -gedragsinformatie. Ook verklaart het trends en patronen. Het geeft marketeers klantinzichten waarmee ze marketingcampagnes personaliseren.

  3. Voorspellende analyses
    Analyseer historische klantdata en voorspel de aankoopintentie en churn en identificeer cross selling mogelijkheden. Het geeft marketeers input voor wervings- en behoud campagnes, het stimuleren van upselling en relevante aanbiedingen.

  4. Marketing automation
    AI ondersteunt marketing automation en maakt geautomatiseerde flows en campagnes. Het identificeert per klant de ideale timing, kanalen en boodschappen. Marketeers personaliseren moeiteloos alle klantcommunicatie en besparen tijd.

ai-voor-marketeers-icoonafbeelding-02-png.png

Artificial Intelligence in marketing: klantgericht bedienen en concurrentievoordeel
Artificial Intelligence heeft een impact op ons leven en transformeert de manier waarop we marketing doen. Marketeers analyseren nog sneller data, creëren de persoonlijkste ervaringen, voeren verbeteringen door en nemen de beste beslissingen. In een Customer Data Platform speelt AI een essentiële rol in het versterken van marketingacties en het bieden van nieuwe klantinzichten.

Aangezien AI-ontwikkelingen zich snel opstapelen, is het belangrijk dat marketeers op de hoogte blijven van de nieuwste AI-trends en begrijpen hoe ze deze kunnen toepassen. Door dit te doen, bedienen ze klanten beter en behalen ze een voorsprong op de concurrentie.