Vanaf januari 2025 is de Digital Operational Resilience Act (DORA) van kracht. Wij vertellen wat dit
concreet voor jouw organisatie betekent en hoe je ervoor zorgt dat je op tijd aan alle regels voldoet.
Ben jij verantwoordelijk voor de digitale veiligheid binnen jouw organisatie? Dan is het van belang dat je op de hoogte bent van de Digital Operational Resilience Act (DORA). Deze nieuwe Europese wetgeving, die vanaf 17 januari 2025 van kracht is, stelt strengere eisen aan de digitale weerbaarheid van financiële instellingen.
Maar wat betekent dit concreet voor jouw organisatie? En hoe zorg je ervoor dat je aan alle regels voldoet? In dit artikel leggen we het uit.
We zijn steeds meer afhankelijk van computers en systemen. Een goed voorbeeld hoezeer we ervan afhankelijk zijn, is de wereldwijde CrowdStrike-storing die urenlang veel impact had op o.a. vliegverkeer en ziekenhuizen. Als de technologieën van een bank het laten afweten, kan dat net zo’n grote gevolgen hebben voor klanten, bijvoorbeeld omdat ze lange tijd geen geld kunnen opnemen of overboeken.
DORA is in het leven geroepen om de financiële sector beter te beschermen tegen IT-risico's en cyberaanvallen. Denk aan banken, verzekeringsmaatschappijen en betaaldiensten. Door DORA moeten deze bedrijven, én hun IT-dienstverleners, maatregelen nemen om hun digitale infrastructuur robuuster te maken zodat ze bestand zijn tegen cyberdreigingen en sneller kunnen reageren op IT-incidenten.
DORA bouwt voort op bestaande wetgevingen zoals NIS2-richtlijn (Network and Information Security) en AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Terwijl NIS2 zich richt op de beveiliging van netwerken en informatie, en AVG op de bescherming van persoonsgegevens, legt DORA de nadruk op de veerkracht van financiële instellingen bij IT-storingen. DORA vult de gaten aan die NIS2 en AVG niet volledig dekken, waardoor er een complete aanpak ontstaat voor het waarborgen van de digitale veiligheid.
Om aan DORA te voldoen kunnen bedrijven enkele concrete stappen zetten. Een overzicht van de zes belangrijkste aandachtspunten:
Identificeer zwakke plekken door de digitale omgeving grondig te onderzoeken en potentiële risico’s op te sporen. Niet alle risico’s zijn even groot. Bepaal welke de grootste impact hebben op de organisatie en concentreer je op deze gebieden.
Voor het identificeren, beheren en structureel aanpakken van IT-risico’s gebruiken veel bedrijven een ICT-risicomanagement framework. In dit framework staat beschreven hoe ze omgaan met het uitvoeren van risicoanalyses en het toepassen van controlemechanismen. Dit framework moet flexibel genoeg zijn om te kunnen inspelen op nieuwe dreigingen en ontwikkelingen.
Bedenk scenario’s voor situaties die van toepassing kunnen zijn op de organisatie – bijvoorbeeld een computernetwerk dat uitvalt of een DDoS-aanval – en maak een plan om ze aan te pakken.
Een veelgebruikt beheersproces is Business Continuity Management (BCM). Met een BCM-plan zorgen organisaties ervoor dat kritieke bedrijfsprocessen doorgaan tijdens en na een incident. Het beschrijft o.a. back-up- en herstelprocedures, noodvoorzieningen en alternatieve werkplekken.
De gevolgen van verstoringen kunnen ernstig zijn. Daarom is het hebben van een Incident Response Plan geen overbodige luxe.
Met een Incident Response Plan beschrijven bedrijven tot in detail wat er moet gebeuren bij een cyberaanval of systeemuitval, zoals wie ze moeten bellen, welke informatie ze moeten verzamelen en welke maatregelen ze moeten nemen om de schade te beperken.
Maak een (crisis)communicatieplan voor het geval er een incident plaatsvindt. Bepaal rollen en verantwoordelijkheden, de te gebruiken communicatiekanalen, wie er geïnformeerd moet worden en welke informatie zij moeten krijgen. Zo communiceert de organisatie duidelijk en snel.
Creëer bewustwording door medewerkers te informeren over hoe belangrijk cybersecurity is. Biedt bijvoorbeeld trainingen aan over actuele onderwerpen zoals phishing en het veilig omgaan met bedrijfsgegevens.
Er zijn allerlei bewustwordingsprogramma’s die informeren over cyberdreigingen en het volgen van de juiste procedures. Deze kosten weinig tijd en bieden handige handvatten.
Voer regelmatig tests uit om te zien hoe goed de beveiligingsmaatregelen werken, zoals het simuleren van aanvallen of het doen van phishing-oefeningen. Gebruik de reacties en resultaten van medewerkers om de beveiliging verder aan te scherpen.
Controleer ook regelmatig of partners en dienstverleners voldoen aan de gestelde beveiligingseisen en leg hun verantwoordelijkheden vast via een Service Level Agreement (SLA).
Met de hulp van klanten als Rabobank en Robeco ontwikkelden wij een krachtig platform dat organisaties ondersteunt bij het voldoen aan wet- en regelgeving. Ook voor de strenge eisen van DORA zijn er functies geïntegreerd, waardoor DORA-compliance haalbaar is.
Het platform bundelt alle bronnen en systemen in één overzichtelijke omgeving, waardoor relevante gegevens centraal en toegankelijk blijven. Zo hebben onze klanten een compleet overzicht van hun organisatie, genieten ze van de voordelen van een Single Source of Truth (SSOT) en voldoen ze aan auditvereisten.
De ingebouwde controles – ook wel een control-framework – zien toe op de volledigheid en nauwkeurigheid van data. Met dit framework zijn bedrijven altijd op de hoogte van potentiële IT-risico’s en de stappen die ze moeten nemen om te voldoen aan alle DORA eisen.
Bij incidenten is snelheid van belang. Het platform meldt IT-incidenten snel en doeltreffend aan toezichthouders en andere betrokkenen. Daarnaast is het mogelijk om e-mailcampagnes op te stellen en automatisch te verzenden, bijvoorbeeld om klanten op de hoogte te stellen.
Invenna is als dienstverlener volledig DORA-compliant, waardoor bedrijven zich geen zorgen hoeven te maken over de juridische aspecten. Wij voldoen aan alle relevante regelgeving en compliance en waarborgen zo de digitale veiligheid van onze klanten.
Door relevante informatie op één plek te verzamelen en te beheren, bespaar je tijd, verminder je risico's en zorg je ervoor dat jouw organisatie klaar is voor de toekomst.
Wil je meer weten over hoe wij jou kunnen helpen bij het behalen van DORA-compliance? Neem dan contact met ons op.
Ontdek hoe je in 4 eenvoudige stappen je klantdata optimaal inzet om je dienstverlening te verbeteren en de klantloyaliteit te vergroten. Met onze cheat sheet leer je in 15 minuten hoe je meer rendement uit klanten haalt.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis cheat sheet.
Een Customer Data Platform verzamelt, integreert en analyseert klantdata van verschillende bronnen. Het combineert alle informatie tot een 360-graden klantbeeld waarmee je klanten tot in detail leert kennen en ze maximaal laat renderen.
Neem contact met ons op voor een kort kennismakingsgesprek over het optimaal benutten van je klantdata. Zonder verdere verplichtingen, maar wel met waardevol advies.
Het vinden van het best passende CDP is een hele onderneming, maar met onze checklist maak je in een handomdraai de juiste keuze. We laten je stilstaan bij wat voor jou en je team belangrijk is en delen waardevolle tips die zorgen voor extra bewustwording.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis checklist.
Benieuwd hoe je klantdata slim inzet voor nóg persoonlijkere interacties? Mediahuis deelt in dit paper hun aanpak en 10 praktische tips om een 360-graden klantbeeld te bouwen. Vraag het paper nu aan.
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
De Invenna platformen zijn geschikt voor klein en groot. Voor marketing, analyse, compliancy en IT. En voor branches als automotive tot goede doelen.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met onze platformen kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu al met een Invenna dataplatform werkt of hier interesse in hebt: wij vinden het belangrijk dat al jouw bronnen en kanalen te verbinden zijn.
Ontbreekt jouw applicatie in het overzicht? Vertel het ons en wij nemen snel contact met je op.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor branches als retail en cultuur.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de case van het Nederlandse Rode Kruis lees je hoe wij alle donateurs centraliseerden en wat de exacte conversiestijgingen van campagnes, giftverzoeken en donaties zijn.
Ben je benieuwd naar de mooie resultaten die zij boeken? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform B2C zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor automotive-leveranciers tot zakelijke retailorganisaties.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Omdat het ene platform het andere niet is, delen wij 12 use cases waarmee jij bepaalt welk soort Customer Data Platform het best bij jouw organisatie past. Zo maak jij het snelst de juiste keuze.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform voor B2B helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform voor B2B zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna KYC platform is geschikt voor klein en groot. Voor compliance en IT. En voor banken tot vermogensbeheerders.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons platform kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op potentiële risico’s: het KYC platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klant- en transactiedata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
Een KYC platform is het antwoord op problemen als een onvolledig klantbeeld, te veel false positives en ontbrekende klantinformatie. Maar hoe zit dit nu precies?
In de KYC infographic delen wij hoe een KYC platform de vijf meest voorkomende KYC problemen oplost. En wat het jou oplevert.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna KYC platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Dagelijks werken wij met en voor ruim 75 van Nederlands mooiste merken. Van Mediahuis en Nissan tot de Belastingdienst en Politie. We zijn dus flink gegroeid, maar gaan nog altijd geen enkele klantdata-uitdaging uit de weg.
Wil je nog meer over ons weten? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie meer data driven maken? Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Of je nu vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet of samen met een consultant wilt kijken naar de voor jou beste oplossing: wij zijn er om je te helpen!
Laat je gegevens achter en wij nemen snel telefonisch contact met je op om jouw hulpvraag te beantwoorden. Of om een (digitaal) gesprek te plannen.
Nieuwsgierig naar hoe wij alle donateurs van het Nederlandse Rode Kruis centraal stelden? En naar de exacte conversiestijging van campagnes, giftverzoeken en donaties? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Ben je op zoek naar het perfecte CDP, maar heb je de knoop nog niet doorgehakt? Duik samen met ons in de details en plan een persoonlijke demo van maximaal 15 minuten waarin je:
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.