Onze visie op de uitdagingen in transactiemonitoring. En de oplossingen die het voor elke financiële instelling makkelijker maken.
Het ken-uw-klant-principe, ook wel Know Your Customer of KYC, is voor alle financiële instellingen een belangrijke basisvoorwaarde. Het is zelfs verankerd in wet- en regelgeving. Simpel gezegd zorgt dit principe er niet alleen voor dat financiële instellingen nog scherper op nieuwe klanten letten en klanten voor elke acceptatie screenen, maar ook dat de klantgegevens van bestaande klanten gemonitord blijven. En dat deze informatie uniform worden vastgelegd en beschikbaar gesteld. Het onderdeel transactiemonitoring is daarmee uitgegroeid tot een essentieel proces: het (transactie)gedrag van klanten bewaken en potentiële witwastransacties traceren hebben een hoge prioriteit. Toch brengt het transactiemonitoringsproces veel uitdagingen met zich mee. Maar waar uitdagingen zijn, zijn altijd oplossingen.
In dit artikel delen wij onze visie op de uitdagingen in transactiemonitoring en de oplossingen die het voor elke financiële instelling makkelijker maken.
De financiële instellingen die al langer bestaan hebben vaak allerlei silo’s met klantdata. Dit zijn systemen en bestanden waarin informatie zoals contract-, persoons- en transactiegegevens, maar bijvoorbeeld ook procesdata voor de opvolging van klanten worden vastgelegd. Veel van deze silo’s zijn losstaande applicaties waarbinnen specialisten hun werk doen. En juist dit maakt het bepalen van een totaalbeeld van een klant ingewikkeld: de data komen zelden goed samen op één locatie.
Financiële instellingen leunen op hun soms wel honderden KYC-, CDD- en AML-analisten. Zij hebben toegang tot de systemen waarin klantgegevens zijn opgeslagen en zien alle transacties. Al wisselend tussen schermen en systemen beoordelen zij of klanten potentiële risico klanten zijn. Deze werkwijze, met name het continu wisselen tussen systemen en het gebrek aan totaaloverzicht, leidt tot veel false positives: onterechte matches van klanten en transacties met een potentieel risico.
Uit het door FIU Nederland gepubliceerde jaaroverzicht 2020 blijkt dat er in dat jaar meer dan 722.000 ongebruikelijke transacties zijn gemeld, waarvan er minder dan 15% verdacht zijn verklaard. De overheidsdienst verwacht dat dit aantal in 2021 hoger is, zo blijkt uit het in november 2021 door Nieuwsuur gepubliceerde artikel Een miljoen ‘ongebruikelijke transacties, maar weinig aanhoudingen.
En ook in België zijn er veel verdachte transacties gemeld bij de CFI; het Belgische stelsel ter bestrijding van witwassen en de financiering van terrorisme. Het CFI activiteitenverslag 2020 laat zien dat er in dat jaar 28.649 meldingen zijn gedaan, waarvan 17.678 (55,93%) door kredietinstellingen. Het totaalbedrag van al deze meldingen is bijna 750 miljoen euro. In 2019 was dit ‘slechts’ 387 miljoen.
Bij het beoordelen van het mogelijke klantrisico speelt klantgedrag een doorslaggevende rol. Een klantscreening gaat dus verder dan alleen een vergelijking met de informatie op PEP-, CTF- en sanctielanden-lijsten. Het gaat ook om het actuele klantgedrag. Bijvoorbeeld in relatie tot de klanten met een vergelijkbaar profiel, oftewel een peer group, en gedragsveranderingen ten opzichte van het verleden, oftewel anomaliedetectie.
Het combineren van feitelijk gedrag, het matchen met lijsten en het vergelijken van gedragingen, is moeilijk als er allerlei systemen gebruikt worden voor verschillende onderdelen van de (klant)informatie.
De wetgever waarmee financiële instellingen te maken hebben, beperkt zich tot het overbrengen van wet- en regelgeving, zoals vastgelegd in de Wwft. Hoe de instellingen de uiteindelijke interne processen inrichten is niet aan de overheid. Kortom: de overheid biedt via de AFM een kader, maar elke instelling geeft zelf de KYC-, CDD-, en AML-processen vorm. En dit moet op zo’n manier dat als er een controle plaatsvindt, of er in het ergste geval een constatering van witwassen wordt gedaan, er sprake is van een heldere audit trail. Want met een helder controlespoor toont een financiële instelling aan alles te hebben gedaan aan het correct beoordelen van (specifieke) klanten en hun transacties.
Vrijwel elke financiële instelling heeft al een systeem dat verdachte transacties markeert voor verdere opvolging. Alhoewel dit een goede stap is in de juiste richting, is het geen garantie dat deze alerts soepel worden afgehandeld. De praktijk leert dat alerts regelmatig terechtkomen bij verschillende afdelingen, die ze vervolgens op een eigen manier verwerken. De resultaten? De beoordelingen komen op verschillende plekken in de organisatie terecht en er is geen duidelijk en compleet beeld van elke klant en zijn transacties.
Omdat de audit trail zo belangrijk is, is het sterker om met slechts één oplossing te werken waarin alle klant- en transactiedata samenkomen. Dit biedt namelijk de kans om vanuit één centrale plek beoordelingen te doen en de uitkomsten ervan vast te leggen. Hierdoor is de informatie altijd op te vragen en voor iedere betrokkene in te zien, inclusief date-timestamp. Zo voorkom je dat dezelfde klant vaker onterecht wordt opgevoerd als alert. Ook is het belangrijk voor het maken van de juiste afweging op het juiste moment, bijvoorbeeld als een alert tijdelijk onderdrukt is, maar toch weer actueel zou moeten zijn. En als laatst: ook het inrichten van een look-back-proces voegt op deze manier waarde toe voor de toekomst. De uitkomsten van het verleden worden namelijk meegenomen in de transactiemonitoring.
Wat ons betreft vraagt het vormgeven van een efficiënt KYC-proces om een integraal platform. Een platform dat in staat is om een compleet en uniek klantbeeld op te bouwen, remediatie toe te passen, risico klanten te definiëren en ook concrete handvatten te bieden aan betrokkenen zoals AML analisten. Van de in marketing gebruikte 360 graden klantbeeld toepassingen en platformen kan veel worden geleerd over het opbouwen en toepassen van een uniek klantbeeld.
Er is geen misverstand over mogelijk dat het onder de loep nemen van datastromen en het verder automatiseren van transactiemonitoring, voor elke financiële instelling vereist is. Voor het compliant blijven zijn het absolute noodzaken, het komt de klantvriendelijkheid ten goede en de vaak hoge kosten van KYC-verplichtingen worden weer controleerbaar. En het belangrijkst: het zorgt voor een solide, toekomstbestendige KYC-strategie waardoor elke financiële instelling zich meer kan focussen op de dienstverlening.
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
De Invenna platformen zijn geschikt voor klein en groot. Voor marketing, analyse, compliancy en IT. En voor branches als automotive tot goede doelen.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met onze platformen kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu al met een Invenna dataplatform werkt of hier interesse in hebt: wij vinden het belangrijk dat al jouw bronnen en kanalen te verbinden zijn.
Ontbreekt jouw applicatie in het overzicht? Vertel het ons en wij nemen snel contact met je op.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor branches als retail en cultuur.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de case van het Nederlandse Rode Kruis lees je hoe wij alle donateurs centraliseerden en wat de exacte conversiestijgingen van campagnes, giftverzoeken en donaties zijn.
Ben je benieuwd naar de mooie resultaten die zij boeken? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform B2C zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor automotive-leveranciers tot zakelijke retailorganisaties.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Omdat het ene platform het andere niet is, delen wij 12 use cases waarmee jij bepaalt welk soort Customer Data Platform het best bij jouw organisatie past. Zo maak jij het snelst de juiste keuze.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform voor B2B helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform voor B2B zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna KYC platform is geschikt voor klein en groot. Voor compliance en IT. En voor banken tot vermogensbeheerders.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons platform kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op potentiële risico’s: het KYC platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klant- en transactiedata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
Een KYC platform is het antwoord op problemen als een onvolledig klantbeeld, te veel false positives en ontbrekende klantinformatie. Maar hoe zit dit nu precies?
In de KYC infographic delen wij hoe een KYC platform de vijf meest voorkomende KYC problemen oplost. En wat het jou oplevert.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna KYC platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Dagelijks werken wij met en voor ruim 75 van Nederlands mooiste merken. Van Mediahuis en Nissan tot de Belastingdienst en Politie. We zijn dus flink gegroeid, maar gaan nog altijd geen enkele klantdata-uitdaging uit de weg.
Wil je nog meer over ons weten? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie meer data driven maken? Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Of je nu vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet of samen met een consultant wilt kijken naar de voor jou beste oplossing: wij zijn er om je te helpen!
Laat je gegevens achter en wij nemen snel telefonisch contact met je op om jouw hulpvraag te beantwoorden. Of om een (digitaal) gesprek te plannen.
Nieuwsgierig naar hoe wij alle donateurs van het Nederlandse Rode Kruis centraal stelden? En naar de exacte conversiestijging van campagnes, giftverzoeken en donaties? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Ben je op zoek naar het perfecte CDP, maar heb je de knoop nog niet doorgehakt? Duik samen met ons in de details en plan een persoonlijke demo van maximaal 15 minuten waarin je:
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.
Een Customer Data Platform verzamelt, integreert en analyseert klantdata van verschillende bronnen. Het combineert alle informatie tot een 360-graden klantbeeld waarmee je klanten tot in detail leert kennen en ze maximaal laat renderen.
Neem contact met ons op voor een kort kennismakingsgesprek over het optimaal benutten van je klantdata. Zonder verdere verplichtingen, maar wel met waardevol advies.
Ontdek hoe je in 4 eenvoudige stappen je klantdata optimaal inzet om je dienstverlening te verbeteren en de klantloyaliteit te vergroten. Met onze cheat sheet leer je in 15 minuten hoe je meer rendement uit klanten haalt.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis cheat sheet.
Het vinden van het best passende CDP is een hele onderneming, maar met onze checklist maak je in een handomdraai de juiste keuze. We laten je stilstaan bij wat voor jou en je team belangrijk is en delen waardevolle tips die zorgen voor extra bewustwording.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis checklist.