De grootste uitdagingen van Azure
Data Lake en de oplossing met een
Customer Data Platform (CDP)

Hoe je de uitdagingen van klantdata in Azure Data Lake overwint met een CDP en vijf strategieën voor succes.

Download direct de key points van dit artikel

Organisaties streven steeds meer naar een Single Source of Truth (SSOT) met Azure Data Lake. Dit is begrijpelijk, maar kent knelpunten en uitdagingen. Want het opbouwen van een compleet klantbeeld en dit toegankelijk maken voor medewerkers en applicaties is complexer dan gedacht.

Daarom kiezen zij vaak voor een combinatie van Data Lake en een Customer Data Platform (CDP). Deze aanpak biedt flexibiliteit en zorgt ervoor dat actuele data altijd beschikbaar zijn, zonder zwaar te leunen op schaarse IT-middelen. Vooral voor afdelingen zoals customer care, finance en marketing is dit waardevol.

In dit artikel bespreken we enkele uitdagingen bij het verplaatsen van klantdata naar Azure en het opbouwen van een klantbeeld. We belichten de mogelijkheden en voordelen van een Customer Data Platform, bespreken vijf strategieën voor het werken met beide softwareoplossingen en delen inzichten zodat je ze effectief kunt inzetten om verbeteringen te realiseren.

Wat is Azure Data Lake?

Azure Data Lake is een schaalbare dataopslagservice in de Azure-cloud, ontworpen voor het verzamelen, opslaan en analyseren van grote hoeveelheden data. Het ondersteunt het opslaan van data in het oorspronkelijke formaat, waardoor analyses en machine learning rechtstreeks kunnen worden toegepast zonder dat de data eerst hoeft te worden omgezet of verplaatst.

In de praktijk wordt Azure Data Lake vaak gebruikt als data store, vergelijkbaar met hoe men vroeger FTPS gebruikte, maar dan met meer functionaliteit. Het wordt vaak gekoppeld aan een CDP om data uit te wisselen.

De uitdagingen van het creëren van een klantbeeld in Azure

Datafragmentatie en -specialisatie

Klantgegevens zijn vaak versnipperd over diverse systemen en bronnen. Om een compleet klantbeeld te krijgen, moeten deze gegevens worden samengevoegd en gestructureerd. Maar voor het verzamelen, bewerken en laden van deze data heb je specialistische kennis nodig.

Gegevensintegratie

Het combineren van data uit verschillende bronnen en systemen is ingewikkeld door verschillende formaten en structuren. Hoewel Azure tools biedt zoals Azure Data Factory, is een goede planning en uitvoering alsnog onmisbaar. Maar het vinden van specialisten voor langdurig beheer en onderhoud is lastig.

Schaalbaarheid

Organisaties met grote hoeveelheden klantdata hebben moeite met schaalbaarheid. Het verwerken, analyseren en opslaan van zoveel data vereist een moderne infrastructuur en brengt snel stijgende opslagkosten met zich mee.

Privacy en compliance

Het verzamelen en verwerken van klantdata moet voldoen aan privacy- en regelgevingsvoorschriften, dus ook het opbouwen van een klantbeeld. Gegevens in Azure kunnen verspreid zijn, wat het naleven van deze regels complex maakt. Daarom is gecentraliseerd beheer en controle van alle datastromen essentieel.

Analyse en inzichten

Om waardevolle inzichten uit klantdata te halen, zijn analysetools en vaardigheden nodig. Azure biedt hiervoor diverse services, zoals Azure Synapse Analytics en Azure Machine Learning. Maar je moet weten hoe deze werken om ze goed te kunnen gebruiken.

De uitdagingen van het creëren van een klantbeeld in Azure

De oplossing: een Customer Data Platform (CDP)

Door de mogelijkheden die een CDP biedt, is de platformtechnologie een perfecte aanvulling op Azure Data Lake. Want een CDP centraliseert, structureert en beheert alle klantdata, waardoor je een compleet 360 graden klantbeeld creëert.

De voordelen van een CDP

  • Eenvoudige data-integratie: het integreert naadloos met alle databronnen, ongeacht de formaten of structuren. Medewerkers krijgen hierdoor direct toegang tot data.
  • Flexibele dataontsluiting: via een ETL-proces ontsluiten medewerkers zelf databronnen. Dit biedt meer flexibiliteit en controle over databeheer.
  • Betaalbare schaalbaarheid: het gebruikt cold-storage voor kostenbesparende opslag. Ook is het uitbreidbaar om te voldoen aan de groeiende behoefte van een organisatie.
  • AVG-proof datamanagement: klantdata zijn realtime beschikbaar in persoonlijke omgevingen. Klanten hebben hierdoor controle over hun persoonsgegevens. De informatie blijft geborgd, waardoor het voldoet aan de AVG en andere wet- en regelgeving.
  • Toegankelijke analysetools: het biedt gebruiksvriendelijke tools voor het analyseren van klantdata. Deze inzichten kunnen direct worden ingezet voor campagnes en andere doeleinden.

Lees waarom een Customer Data Platform onmisbaar is

Met een Customer Data Platform (CDP) haal je het maximale uit je klantdata. Wij geven je 8 redenen waarom een CDP onmisbaar is voor het begrijpen, bereiken en bedienen van klanten.

Bekijk het artikel

Azure Data Lake & een CDP: 5 strategieën voor succes

Om te kunnen beginnen met Azure Data Lake en een CDP is er een goed plan nodig. Begin klein en breid geleidelijk uit met een gefaseerde aanpak. Het is ook verstandig om expertise van buitenaf in te schakelen en partners te zoeken met ervaring in Azure Data Lake en CDP-implementaties.

Verschillende strategieën zijn nuttig voor het toepassen van beide oplossingen:

  • Stel duidelijke doelstellingen vast: bepaal wat je wilt bereiken met Azure Data Lake en een CDP. Dit helpt je om een richting te bepalen en succes te meten.
  • Stroomlijn data-integratie: zorg ervoor dat alle data soepel tussen Azure Data Lake en het CDP kan stromen. Gebruik daarbij handige tools zoals API's en data pipelines.
  • Implementeer data governance en beveiliging: stel processen in die de kwaliteit, consistentie en veiligheid van de data waarborgen.
  • Train gebruikers: zorg ervoor dat medewerkers bekend zijn met de oplossingen en begrijpen hoe ze ermee moeten werken voordat ze Azure Data Lake en het CDP gebruiken.
  • Monitor en evalueer continu het gebruik: houd scherp in de gaten hoe de implementatie verloopt en pas waar nodig de aanpak aan.

Dit zijn enkele voordelen van een CDP

Conclusie: investeer in een CDP voor een ijzersterk klantbeeld

Het bouwen van een klantbeeld in Azure kan complex zijn door de integratie van databronnen, de verwerking van grote hoeveelheden data, privacybeperkingen en de vereiste expertise. Gelukkig kunnen organisaties met de juiste planning, tools en expertise een goed klantbeeld opzetten om waardevolle inzichten te krijgen en persoonlijke klantervaringen te bieden.

Het is belangrijk om te overwegen welke gegevens je opslaat in Azure Data Lake en welke processen en taken je via Azure uitvoert. Misschien zijn er alternatieven om dit te doen. Zo is een Customer Data Platform (CDP) een sterke oplossing voor de uitdagingen die Azure heeft. Een CDP centraliseert klantdata, vereenvoudigt het beheer en maakt het mogelijk om data naadloos te integreren met andere systemen. Functionaliteiten zoals geavanceerde data-analyse, directe koppeling van data met marketingcampagnes en gebruiksvriendelijke dashboards, maken van een CDP een onmisbare oplossing voor een klantgerichte organisatie.

Ontdek zelf hoe een CDP oplossing jouw data-uitdagingen aanpakt

Leer hoe ons Customer Data Platform al je klantdata bundelt tot één uniek klantbeeld. In ons no-code platform stel je zelf de regels in en leer je klantdata te beheren en gebruiken, met ons advies achter de hand voor wanneer je het nodig hebt.

Neem vandaag nog contact met ons op en kom meer te weten over hoe wij jou kunnen helpen bij het optimaal inzetten en gebruiken van je data.

Neem contact op en kom meer te weten