Hoe Mediahuis 23 miljoen klantinteracties personaliseert? Ontdek hun succesformule! Lees meer

MDM vs. CDP: het verschil en
welke oplossing heb jij nodig?

Master Data Management en Customer Data Platformen zijn tools die organisaties gebruiken om
data te beheren en te benutten. Maar wat zijn het voor platformen? En zijn ze echt zo
verschillend? Wij leggen het in begrijpelijke taal uit.

Waarom data platformen steeds belangrijker worden

Klantdata speelt een grote rol in het maken van jouw beslissingen. En dus is het belangrijk dat deze dat 100% in orde is. 

Nu cookies langzaam verdwijnen, staat first-party data hoger op de prioriteitenlijst van marketeers. Zij zien de waarde van eigen klantdata en een 360 graden klantbeeld in een ander daglicht. Als marketeer gebruik je deze data immers om je klanten op de juiste manier te bereiken.

Aan de andere kant staan data management en IT. Voor hen zijn datakwaliteit en (klant)herkenning net zo belangrijk. En door wetten en regels zijn zij zich al lang bewust van het belang van correcte klantdata.

Wat deze groepen met elkaar gemeen hebben? Met data platformtechnologie begrijpen ze klanten, versimpelen ze werkzaamheden en bereiken ze doelen.

10 voordelen van een CDP met MDM technologie

Wie zegt dat je moet kiezen tussen een CDP en een MDM platform? In deze leaflet lees je hoe een modern CDP zoals Invenna jouw organisatie verder kan helpen.

Lees direct de voordelen

In de praktijk grijpen marketeers vaak naar een Customer Data Platform (CDP), terwijl afdelingen als data management en IT leunen op Master Data Management (MDM).

Maar wat zijn de verschillen tussen CDP en MDM platformen? En heb je deze platformen beide nodig? Hieronder leggen we het uit met twee praktische voorbeelden.

Wanneer gebruik je een Customer Data Platform?

In een Customer Data Platform vang je eenvoudig klantdata op, interpreteer je de informatie en gebruik je het opnieuw. Dus alles om klantdata snel te kunnen toepassen, bijvoorbeeld voor in campagnes, analyses, rapportages en dashboarding.

Stel, je gaat skiën. Voor vertrek sluit je hier via je reisverzekeraar een tijdelijke dekking voor af. Zij slaan deze informatie op.

De kans is groot dat je in dezelfde periode het jaar erna een e-mail van ze ontvangt. Want misschien ga je weer naar de sneeuw. Dan mag je de wintersportdekking natuurlijk niet vergeten. Maar dit jaar blijf je thuis, dus reageer je niet.

Rond de zomer ontvang je opnieuw een bericht. Het overslaan van de wintersport maak je vast goed met een verre zomerreis. Vergeet dan niet om je polis aan te passen naar werelddekking. Met één telefoontje, regelen ze het.

Als je oplet, merk je dat de verzekeraar je steeds beter leert kennen. Ze begrijpen je voorkeuren en wensen. En gebruiken deze kennis voor het aanbod dat ze doen. Bijvoorbeeld via de website. Daar log je in en zie je alle gegevens, maar er staat ook een persoonlijke aanbieding klaar. Eentje die perfect past bij je huidige situatie.

Hoe de verzekeraar dit doet? Waarschijnlijk via een CDP waarin zij al hun marketingacties afstemmen op jouw gedrag.

Iedereen omschrijft een Customer Data Platform anders. Wij zien het als een platform dat al jouw klantdata samenbrengt tot één uniek klantbeeld. En met dit unieke klantbeeld weet je in welke fase van de customer journey een klant zich bevindt. Het geeft marketeers heldere klantinzichten waarmee zij nog persoonlijkere marketingacties en -campagnes inrichten.

Meer weten over CDP's? In dit artikel leggen we verder uit wat een CDP precies is.

Wanneer gebruik je een Customer Data Platform?

Gratis cheat sheet: meer rendement uit klantdata

Wil je in slechts 4 stappen meer rendement uit je klanten halen? Met onze gratis cheat sheet ontdek je hoe.

Download de cheat sheet

Waneer gebruik je Master Data Management?

Voor wanneer je gefocust bent op het doorlopend herkennen van gegevens en klanten in alle organisatieprocessen, biedt een Master Data Management platform de oplossing. Het is vooral een uitkomst voor wanneer de identiteit van een klant zonder twijfel juist moet zijn en ‘vergissingen’ niet gemaakt mogen worden. Voorbeelden van instanties die dit dagelijks gebruiken zijn Belastingdienst Nederland en Nationale Politie.

In dit artikel leggen we haarfijn uit wat Master Data Management precies betekend.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Dat leggen we graag weer uit met een voorbeeld:

Stel, je auto start niet meer. Met een druk gezins- en werkleven kun je niet zonder, dus bekijk je online het tweedehands aanbod. Uiteindelijk beland je op de website van een merkdealer met een private leaseregeling. Omdat een maandelijkse bijdrage voor een nieuwe auto je beter in de oren klinkt, plan je een afspraak.

Een week later ga je naar de dealer, maak je een proefrit en ben je overtuigd. Maar nu komt het spannendste: de financiën. De autodealer heeft het Keurmerk Private Lease en checkt of het leasecontract bij je past. Dit doen zij via een connectie met Stichting BKR. Deze organisatie bevordert het financiële welzijn van Nederlanders. De dealer vult je gegevens in en krijgt in no-time te zien dat de leaseregeling verantwoord is. Het contract wordt geprint, je zet een krabbel en verlaat de zaak met autosleutels.

Hoe dit zo snel ging? Stichting BKR matcht aanvragen en registraties met bestaande kredietdata en -overeenkomsten in hun systeem. Hierachter schuilt Master Data Management.

Meer weten over hoe stichting BKR jaarlijks meer dan 10 miljoen krediettoetsingen uitvoert binnen 0,2 seconden? Bekijk dan deze case.

Het verschil tussen een CDP en MDM?

Wat de platformen echt van elkaar onderscheiden? De focus. Marketeers gebruiken een CDP voor persoonlijkere en sterkere klantinteracties. Zij willen de klantbetrokkenheid, loyaliteit en conversie stimuleren. Data management teams en IT gebruiken MDM voor hun streven naar nauwkeurige gegevens. Zij moeten één consistente datastroom beschikbaar stellen voor elk bedrijfsproces.

Een CDP met de kracht van MDM

Een CDP en MDM zijn allebei gericht op het versimpelen van datamanagement. Maar wij zien dat deze technologieën steeds meer naar elkaar toegroeien. Zo zijn er CDP’s in opmars met MDM-principes en -technologieën.

Wij willen met Invenna voorop lopen. Daarom fuseerden wij met Human Inference. Sindsdien ervaren onze gebruikers het gemak van MDM functionaliteiten binnen het Invenna CDP.

Wat een CDP met MDM voor jou kan betekenen?

Leer ons én het platform kennen en ontdek hoe je jouw data-uitdagingen slim aanpakt.

Kom meer te weten