Hoe Mediahuis 23 miljoen klantinteracties personaliseert? Ontdek hun succesformule! Lees meer

8 redenen om een Customer Data
Platform (CDP) te gebruiken

Waarom een Customer Data Platform (CDP) onmisbaar is voor het
begrijpen, bereiken en bedienen van klanten.

Download direct de key points van dit artikel

Veel organisaties laten waardevolle klantdata onbenut liggen, terwijl deze gegevens helpen bij het begrijpen, bereiken en bedienen van klanten.

Met een Customer Data Platform (CDP) haal je het maximale uit je klantdata. Het organiseert alle informatie en zorgt ervoor dat je deze optimaal gebruikt. Daarom geven wij je 8 redenen waarom je zou moeten overwegen om de platformtechnologie te gebruiken.

1. Verbind klantdata voor een volledig 360-graden klantprofiel

Een kracht van een CDP is het verzamelen, integreren en analyseren van klantdata uit diverse bronnen. Of het nu gaat om interacties op je website, in de winkel, op sociale media of andere kanalen, het brengt alle informatie samen tot een compleet klantprofiel. Dit geeft direct meer inzicht in het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van klanten.

Gratis CDP-implementatie checklist

Met onze complete CDP-implementatie checklist loodsen wij je door elke stap van je zoektocht naar het voor jou best passende CDP. Ook delen we waardevolle tips die voor extra bewustwording zorgen.

Download de checklist

2. Maak klantcommunicatie persoonlijker

Klanten willen communicatie die past bij hun interesses, behoeften en gedrag. Door op grote schaal en via verschillende kanalen personalisatie toe te passen, ben je in de ogen van de klant relevanter. Of het nu gaat om e-mails, WhatsApp-berichten, advertenties of pushmeldingen, met een CDP stuur je berichten op basis van de meest actuele klantgegevens.

8 redenen om een Customer Data Platform te gebruiken: verbind klantdata en maak klantcommunicatie persoonlijker

3. Voldoe aan de privacywetgeving en wees transparant

Het is belangrijk dat je voldoet aan de AVG-wetgeving en de privacyregels respecteert. Een CDP biedt alle functionaliteiten om data veilig op te slaan, te waarborgen en compliant te blijven. Het geeft ook duidelijk inzicht in hoe klantdata worden verzameld, opgeslagen en gebruikt, zodat je transparant kunt communiceren met klanten.

4. Vertrouw op je eigen first-party data

Privacyregels worden strikter en cookies verdwijnen. Daarom is het steeds belangrijker dat je kunt vertrouwen op je eigen first-party data. Dit zijn de gegevens die je direct van je klanten verzamelt. Een CDP beheert en gebruikt deze waardevolle informatie, waardoor je klanten blijft herkennen en een uniek beeld van hen kunt vormen. Op deze manier ben je niet langer afhankelijk van third-party data.

8 redenen om een Customer Data Platform te gebruiken: voldoe aan wetgeving en vertrouw op first-party data

5. Zet omnichannel marketingcampagnes op

Je betrokkenheid vergroot je snel met omnichannel marketingcampagnes. Via de segmentatie- en targetingmogelijkheden in een CDP, stem je marketingacties nauwkeurig af op specifieke doelgroepen. Vervolgens bereik je ze tegelijkertijd via verschillende kanalen, zoals online en per post. Door een marketingautomatiseringsproces op te zetten, hoef je er zelfs nauwelijks meer naar om te kijken. Dankzij realtime dashboards bekijk je snel de prestaties en doe je aanpassingen op basis van veranderingen en klantgedrag.

Gebruik een CDP naast Salesforce

Wij delen graag onze kennis zodat jij slimme keuzes maakt. Leer bijvoorbeeld meer over hoe een Customer Data Platform werkt en waarom je Salesforce en een Customer Data Platform nodig hebt.

Lees het artikel

6. Bereik en activeer potentiële klanten

Voor marketeers is het een uitdaging om leads te bereiken en te activeren, vooral omdat er vaak beperkte informatie over ze beschikbaar is. Gelukkig kan een CDP zelfs met minimale gegevens klantcommunicatie personaliseren door de belangrijkste inzichten te gebruiken. Zo blijf je relevant en sta je op het juiste moment en via het juiste kanaal in contact met prospects.

 8 redenen om een Customer Data Platform te gebruiken: omnichannel marketingcampagnes en bereik en activeer klanten

7. Versterk klantbehoud met voorspellende analyses

Het behouden van bestaande klanten is vaak goedkoper dan het aantrekken van nieuwe klanten. Klantverlies, ook bekend als churn, kost namelijk twee keer zoveel tijd en geld. Een CDP gebruikt geavanceerde analyses en modellen om klantverlies te voorspellen en te voorkomen. Zo kun je potentiële vertrekkers identificeren en specifieke acties ondernemen om ze te behouden. Dit versterkt de klantrelatie en zorgt voor meer tevredenheid.

8. Beter en efficiënter samenwerken

Doordat alle klantdata op één plek beschikbaar zijn, kunnen verschillende teams binnen de organisatie dezelfde informatie gebruiken. Hierdoor verbetert de samenwerking tussen teams. Zo werken marketing en sales beter samen en bedenken ze goed op elkaar afgestemde marketing- en verkoopacties. Marketing deelt relevante klantinzichten met sales, die ze kunnen gebruiken in hun verkoopbenadering. Op hun beurt geeft sales feedback over klantreacties op campagnes. Dit zorgt voor een betere samenwerking en draagt bij aan de prestaties van de organisatie.

8 redenen om een Customer Data Platform te gebruiken: versterk klantbehoud en beter samenwerken

Haal het maximale uit je klantdata

Ontdek hoe ons Customer Data Platform al je klantdata bundelt tot één uniek klantbeeld. Het beste? Jij hebt de controle. In ons no-code platform stel je namelijk zelf de regels in en leer je klantdata te beheren, met ons advies achter de hand voor wanneer je het nodig hebt.

Neem vandaag nog contact met ons op en kom meer te weten over hoe wij jou kunnen helpen bij het optimaal inzetten en gebruiken van je data.

Neem contact met ons op