Een uniek klantbeeld creëren: 4 tips
en waarom het onmisbaar is

Met een uniek klantbeeld weet je écht wat klanten willen en nodig hebben. Wij vertellen
wat een uniek klantbeeld is en delen tips om zelf een klantbeeld te creëren.

In een tijd waarin we snakken naar persoonlijke en relevante marketing, blijven veel organisaties achter. Communicatie die niet bij je past, productaanbevelingen waar je niets aan hebt en kortingen op producten die je nooit gebruikt, zijn daar voorbeelden van. Wat de oorzaak is? Simpel: het ontbreken van een uniek klantbeeld, waardoor organisaties niet weten wie jij bent, wat je wilt en wat je nodig hebt.

Met een goed klantbeeld voldoe je aan de wensen en behoeften van klanten en houd je ze tevreden en betrokken. In dit artikel ontdek je wat een uniek klantbeeld is, waarom het zo belangrijk is en hoe je er zelf een kunt creëren. We delen praktische tips die je helpen om een klantbeeld te vormen, waarmee je direct aan de slag kunt.

Wat is een uniek klantbeeld?

Een uniek klantbeeld betekent dat je alle informatie die je over klanten hebt, samenbrengt op één plek zodat je één compleet en kloppend beeld van ze vormt. Dit kan gaan over data uit verschillende bronnen zoals website, e-mail, winkelbezoeken, app-gebruik, sociale media en zelfs offline interacties. Door al deze data samen te brengen, krijg je een compleet en helder overzicht van wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben.

Met een Customer Data Platform (CDP) zoals Invenna, kun je niet alleen gegevens verzamelen, maar ook verbeteren. Dit zorgt voor nog waardevollere inzichten en persoonlijkere klantinteracties.

Wij leggen in het kort uit wat een uniek klantbeeld is

Waarom een uniek klantbeeld onmisbaar is

Met een uniek klantbeeld begrijp je klanten beter en blijf je met ze in contact op een manier die bij ze past. Het slim inzetten van een uniek klantbeeld biedt dan ook veel voordelen:

  • Optimaliseren van klantprocessen: met alle klantdata op één centrale plek stroomlijn je klantprocessen en maak je ze efficiënter. Zo speel je haarfijn in op de behoeften van je klanten. Bijvoorbeeld, als je weet dat een klant vaak producten online bekijkt maar ze uiteindelijk in de winkel koopt, kun je er je marketingstrategie op afstemmen.
  • Verhogen van personalisatie: met een uniek klantbeeld communiceer je gerichter en persoonlijker. Je stuurt berichten en aanbiedingen die echt relevant zijn voor je klanten. Bijvoorbeeld, als je weet welke producten een klant vaak koopt of in welke dienst zij geïnteresseerd is, kun je persoonlijke aanbevelingen doen die de kans op een aankoop vergroten.
  • Betere strategische beslissingen: met een duidelijk beeld van je klanten neem je betere beslissingen die aansluiten bij individuele behoeften en voorkeuren. Bijvoorbeeld, als je ontdekt dat een specifieke groep klanten geïnteresseerd is in een bepaalde productcategorie, kun je ze samenbrengen in een groep – ook wel een klantsegment – en gerichte marketingcampagnes opzetten om ze aan te spreken.

Gratis cheat sheet: meer rendement uit klantdata

Wil je in slechts 4 stappen meer rendement uit je klanten halen? Met onze gratis cheat sheet ontdek je hoe.

Download de cheat sheet

4 tips voor het creëren van een uniek klantbeeld

Waarschijnlijk heb je door de jaren heen al veel data verzameld en deze verspreid opgeslagen in allerlei bronnen en systemen. Het is dan ook begrijpelijk dat het vormen van een uniek klantbeeld uitdagend kan zijn.

Om je op weg te helpen bij het vormen van een uniek klantbeeld, delen wij vier tips:

Tip 1: verzamel data uit de belangrijkste bronnen

Het vormen van een uniek klantbeeld begint met het verzamelen van data. Bepaal welke informatie cruciaal is voor het creëren van een compleet klantbeeld, zoals CRM-systemen, sociale media en website-interacties. Neem de tijd om al deze databronnen te evalueren, want pas dan vorm je een nauwkeurig beeld van je klanten.

Een CDP zoals Invenna integreert moeiteloos met tientallen populaire bronnen, systemen en platformen, waardoor je met één klik al je data centraliseert. Meer weten over onze koppelingen en integraties? Bekijk dan hier het overzicht.

Tip 2: controleer en verbeter de kwaliteit van je data

Nu je de benodigde data hebt verzameld, is het belangrijk dat deze nauwkeurig en up-to-date zijn. Met nauwkeurige data van goede kwaliteit, voorkom je fouten en inconsistenties in het klantbeeld.

Een goed CDP controleert en verbetert continu de kwaliteit van je data. Het standaardiseert je gegevens o.a. door ontbrekende informatie aan te vullen, dubbele data automatisch te verwijderen en data te valideren. In ons artikel over een Single Source of Truth vertellen we hier meer over.

Wil je meer weten over datakwaliteit? Lees dan het artikel van onze collega’s bij Human Inference, over waarom datakwaliteit zo belangrijk is.

Tip 3: verrijk je klantdata met segmentatiedata

Veel organisaties leggen basisinformatie vast zoals naam, adres, woonplaats en e-mailadres, aangevuld met klantinteracties en aankoopgeschiedenis. Deze first-party data zijn een goede basis voor een uniek klantbeeld, maar aanvullende segmentatiedata verfijnen dit beeld verder.

Door je klantdata te verrijken met segmentatiedata over bijvoorbeeld de gezinssituatie, levensfase, woning en communicatiestijl, versterk je het klantbeeld. Deze nieuwe inzichten bieden houvast bij het maken van klantsegmenten, personaliseren van communicatie en het versterken van marketinginspanningen.

GeoMarktprofiel en Whooz, ook onderdeel van TDA Group, ontwikkelden hiervoor kant en klare segmenten. Met deze klantsegmenten verrijk je eigen data en krijg je nog meer inzicht in o.a. de levensstijl, socio-demografie en (koop)gedrag van je klanten.

Tip 4: gebruik een Customer Data Platform

Het samenvoegen van verspreide data, het verbeteren van de datakwaliteit en het versterken van first-party data zijn tijdrovende, maar belangrijke stappen voor het creëren van een uniek klantbeeld. Met een goede datastrategie, vastgelegde standaarden en toegewezen dataverantwoordelijken zijn deze stappen beheersbaar. Maar om het jezelf gemakkelijker te maken en tijd te besparen, zijn er technologieën zoals een CDP die dit alles uit handen nemen.

Een voorbeeld is het Nederlandse Rode Kruis, dat ondanks het groeiende aantal supporters en complexe donateursgegevens met het Invenna CDP een centraal klantbeeld kon creëren. Wil je weten hoe het Rode Kruis dit heeft aangepakt? Lees dan de volledige Rode Kruis case.

Om je op weg te helpen bij het vormen van een uniek klantbeeld, delen wij vier tips

Met een uniek klantbeeld haal je meer uit je data

Een uniek klantbeeld biedt niet alleen meer inzicht in je klanten, maar zorgt er ook voor dat je marketingstrategieën verfijnt, klantinteracties personaliseert en beslissingen neemt die perfect passen bij individuele behoeften. Het opbouwen van zo'n klantbeeld vergt tijd, maar door gebruik te maken van een CDP centraliseer je alle belangrijke data en werk je efficiënter.

Samenwerken aan een uniek klantbeeld?

Wil je ook een uniek klantbeeld, maar heb je een overload aan data waardoor je niet weet waar te starten? Wij helpen je om grip te krijgen op al deze gegevens!

Neem contact met ons op voor een adviesgesprek, waarin we samen een plan opstellen dat past bij jouw behoeften.

Neem contact met ons op