Ontdek het verschil tussen KYC, CDD en AML en leer hoe je met de juiste processen
financiële risico’s minimaliseert en compliant blijft.
Financiële instellingen staan onder constante druk om te voldoen aan wet- en regelgeving én te zorgen voor een veilige en transparante financiële markt. In deze context komen de begrippen KYC, CDD en AML vaak voorbij. Deze termen worden regelmatig door elkaar gebruikt, terwijl ze elk hun eigen betekenis en functie hebben. Dit kan behoorlijk verwarrend zijn.
Het leren kennen van de termen en beter begrijpen waarvoor ze dienen, helpt je bij het vermijden van risico's. Daarom leggen wij in dit artikel uit wat ze betekenen, hoe ze verschillen en hoe je ermee aan de slag kunt gaan.
We beginnen met KYC, ook wel ‘Know Your Customer’ of, simpel gezegd: ken je klant. Het is een proces waarbij financiële instellingen uitzoeken wie hun klanten zijn. Dit doen ze door de identiteit van klanten uitgebreid te verifiëren en te begrijpen. Hiermee voorkomen bedrijven dat hun diensten worden misbruikt voor zaken zoals witwassen en fraude.
CDD, of ‘Customer Due Diligence’, gaat een stap verder en is een risico-check binnen het KYC-proces. Deze risicobeoordeling helpt te bepalen hoe uitgebreid een onderzoek naar een klant moet zijn. Er wordt dus niet alleen gekeken naar wie de klant is, maar ook of ze mogelijk een risico vormen voor het bedrijf.
Tot slot staat AML voor ‘Anti-Money Laundering’. Dit is een breder begrip voor alle regels en wetten die ervoor moeten zorgen dat criminelen hun geld niet kunnen witwassen via het financiële systeem. Het is de grote paraplu waaronder KYC en CDD vallen. AML-programma’s richten zich vaak op het identificeren van verdachte activiteiten en het rapporteren ervan aan relevante autoriteiten.
Onze collega’s van Human Inference vertellen uitgebreid over CDD en hoe het de basis is voor veilig zakendoen. Zij delen hoe je een CDD-aanpak kunt ontwikkelen en welke stappen je moet nemen voor een effectief CDD-proces.
Ook al worden AML en KYC vaak in één adem genoemd, het zijn geen synoniemen.
KYC is een specifiek onderdeel van de bredere AML-regelgeving. Waar KYC zich richt op het identificeren en verifiëren van klanten, gaat AML verder dan dat: het omvat allerlei controles en rapportageverplichtingen die erop gericht zijn om witwassen en financiële criminaliteit te voorkomen en op te sporen.
Kortom, KYC is altijd onderdeel van een sterke AML-strategie. Zonder een goed KYC-proces is het haast onmogelijk om te voldoen aan de AML-wetgeving.
Ook al lijken KYC en CDD op elkaar en zijn ze nauw met elkaar verbonden, ze zijn niet hetzelfde.
Met KYC verzamel je informatie over klanten en controleer je of alles klopt, terwijl je met CDD dieper in de gegevens van klanten duikt om mogelijke risico’s in kaart te brengen. KYC is dus de overkoepelende term die verwijst naar het klantidentificatie en -verificatieproces, terwijl CDD gefocust is op een grondige risicobeoordeling. In de praktijk betekent dit dat je met KYC iemands identiteit controleert en met CDD kijkt naar iemands transactiegeschiedenis of bedrijfsactiviteiten.
Platgeslagen, is CDD een KYC+: een grondiger onderzoek naar je klant en dus een verdiepingsslag binnen het KYC-proces.
KYC- en AML-controles zijn de praktische stappen die financiële instellingen nemen om klanten te kennen en verdachte activiteiten op te sporen. Het zijn dus de maatregelen die ze nemen om de identiteit van klanten te verifiëren en verdachte handelingen te identificeren.
Bij KYC-controles kun je denken aan het checken van een paspoort, het nalopen van bankafschriften en het toetsen van een adres. AML-controles gaan verder, waarbij er bijvoorbeeld wordt gekeken naar ongebruikelijke transacties of een extra check wordt gedaan of een klant op een sanctielijst staat. In financiële termen heet dit transactiemonitoring en klantscreening. Het doel? Tijdig risico’s signaleren en voorkomen dat bedrijven onbedoeld meewerken aan criminele activiteiten.
Om aan de KYC-wetgeving te voldoen, heb je een duidelijk plan en beleid nodig. Zorg dat je precies weet hoe je klanten identificeert en de klantidentificatie uitvoert, welke informatie je verzamelt en hoe je risico’s van klanten beoordeelt. Voorbeelden van regelmatige controles zijn het screenen van klanten tegen sanctielijsten en het monitoren van transacties om ongebruikelijke patronen te detecteren. Als laatst is het belangrijk dat je medewerkers goed getraind zijn en alle processen en procedures vastlegt.
Met moderne technologieën zoals speciale KYC-platforms maak je deze processen efficiënter. Want tools voor transactiemonitoring en klantscreening automatiseren tijdrovende stappen, geven je realtime inzichten en zorgen ervoor dat je sneller kunt reageren op potentiële risico’s. Deze continue monitoring zorgt ervoor dat je altijd een stap voor bent op risico’s.
Over hoe KYC-platformen helpen om witwassen te stoppen en het verschil te maken bij anti-witwasinspanningen, schreven wij al eerder een artikel. Ook hebben wij alles over de Digital Operational Resilience Act (DORA) uiteengezet en een 6-stappenplan gemaakt om je bedrijf hiervoor klaar te maken.
KYC, CDD en AML zijn stuk voor stuk belangrijk voor veilig zakendoen. Door de verschillen tussen deze termen goed te begrijpen en de juiste processen in te richten, maak je een sterke basis voor veilig en compliant zakendoen. Regelmatige updates van je beleid en procedures, samen met de inzet van moderne technologie, zorgen ervoor dat je altijd een stap voor blijft op financiële criminaliteit.
Benieuwd hoe je jouw KYC-proces makkelijker kunt maken? We helpen je graag op weg. Ontdek ons KYC-platform en vraag een vrijblijvende demo aan om te zien hoe je klantverificatie en risicobeoordeling automatiseert en compliance versimpelt.
Een Customer Data Platform verzamelt, integreert en analyseert klantdata van verschillende bronnen. Het combineert alle informatie tot een 360-graden klantbeeld waarmee je klanten tot in detail leert kennen en ze maximaal laat renderen.
Neem contact met ons op voor een kort kennismakingsgesprek over het optimaal benutten van je klantdata. Zonder verdere verplichtingen, maar wel met waardevol advies.
Het samenbrengen van klant- en transactiedata in één overzichtelijk en compleet klantbeeld helpt je om transacties te monitoren, risico’s te beperken en altijd de juiste beslissingen te nemen.
Neem contact met ons op voor een kort kennismakingsgesprek over hoe je jouw KYC-processen efficiënter en effectiever kunt inrichten. Zonder verdere verplichtingen, maar wel met waardevol advies.
Unlock the potential of your customer data with our customer value guide! Discover a practical four-step plan to enhance your services and boost customer loyalty.
Leave your details to download your free customer value guide now!
Het vinden van het best passende CDP is een hele onderneming, maar met onze checklist maak je in een handomdraai de juiste keuze. We laten je stilstaan bij wat voor jou en je team belangrijk is en delen waardevolle tips die zorgen voor extra bewustwording.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis checklist.
Benieuwd hoe je klantdata slim inzet voor nóg persoonlijkere interacties? Mediahuis deelt in dit paper hun aanpak en 10 praktische tips om een 360-graden klantbeeld te bouwen. Vraag het paper nu aan.
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
De Invenna platformen zijn geschikt voor klein en groot. Voor marketing, analyse, compliancy en IT. En voor branches als automotive tot goede doelen.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met onze platformen kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor branches als retail en cultuur.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de case van het Nederlandse Rode Kruis lees je hoe wij alle donateurs centraliseerden en wat de exacte conversiestijgingen van campagnes, giftverzoeken en donaties zijn.
Ben je benieuwd naar de mooie resultaten die zij boeken? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform B2C zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor automotive-leveranciers tot zakelijke retailorganisaties.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Omdat het ene platform het andere niet is, delen wij 12 use cases waarmee jij bepaalt welk soort Customer Data Platform het best bij jouw organisatie past. Zo maak jij het snelst de juiste keuze.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform voor B2B helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform voor B2B zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna KYC platform is geschikt voor klein en groot. Voor compliance en IT. En voor banken tot vermogensbeheerders.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons platform kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op potentiële risico’s: het KYC platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klant- en transactiedata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
Een KYC platform is het antwoord op problemen als een onvolledig klantbeeld, te veel false positives en ontbrekende klantinformatie. Maar hoe zit dit nu precies?
In de KYC infographic delen wij hoe een KYC platform de vijf meest voorkomende KYC problemen oplost. En wat het jou oplevert.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna KYC platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Dagelijks werken wij met en voor ruim 75 van Nederlands mooiste merken. Van Mediahuis en Nissan tot de Belastingdienst en Politie. We zijn dus flink gegroeid, maar gaan nog altijd geen enkele klantdata-uitdaging uit de weg.
Wil je nog meer over ons weten? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie meer data driven maken? Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Of je nu vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet of samen met een consultant wilt kijken naar de voor jou beste oplossing: wij zijn er om je te helpen!
Laat je gegevens achter en wij nemen snel telefonisch contact met je op om jouw hulpvraag te beantwoorden. Of om een (digitaal) gesprek te plannen.
Nieuwsgierig naar hoe wij alle donateurs van het Nederlandse Rode Kruis centraal stelden? En naar de exacte conversiestijging van campagnes, giftverzoeken en donaties? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Ben je op zoek naar het perfecte CDP, maar heb je de knoop nog niet doorgehakt? Duik samen met ons in de details en plan een persoonlijke demo van maximaal 15 minuten waarin je:
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.