Wat Master Data Managemen (MDM) inhoudt, waarom MDM zo belangrijk is
en de verschillen tussen MDM en customer data management.
Tegenwoordig gebruiken de meeste organisaties veel verschillende applicaties en informatiesystemen, vaak verspreid over meerdere afdelingen. In deze systemen wordt zoveel klantinformatie verzameld, dat het bijna onvermijdelijk is dat deze gegevens verschillende spellingsvarianten van dezelfde klantnaam bevatten, dubbel voorkomen of zelfs tegenstrijdig zijn. Het probleem? De data is vaak versnipperd en raakt snel vervuild.
Onjuiste informatie leidt tot verkeerde beslissingen en uiteindelijk tot het verlies van vertrouwen bij klanten. Om dit te voorkomen, speelt Master Data Management (MDM) een belangrijke rol. In dit artikel vertellen wij je er meer over.
Wat is Master Data Management? Simpel gezegd betekent Master Data Management (MDM) dat een organisatie gebruikmaakt van bepaalde tools en processen die ervoor zorgen dat alle belangrijke bedrijfsgegevens op één centrale plek samenkomen en kloppen. Hierdoor zorgt de organisatie ervoor dat iedereen binnen het bedrijf met dezelfde correcte gegevens werkt.
Kortom, Master Data Management gaat verder dan alleen het verzamelen van gegevens. MDM is de ideale oplossing wanneer je gegevens en klanten in alle bedrijfsprocessen moet herkennen en de identiteit van een klant zonder twijfel juist moet zijn.
Wil je als bedrijf de beste keuzes maken en het meest optimale resultaat behalen? Dan is het essentieel om je data op orde te hebben. Master Data Management vormt hierin de basis.
Het richt zich op alle essentiële gegevens die belangrijk zijn voor de werking van een organisatie. Hierdoor kun je beslissingen nemen op basis van actuele en betrouwbare informatie. Drie andere voordelen die Master Data Management biedt zijn:
MDM zorgt voor één taal binnen de hele organisatie. Door een goed doordachte MDM-strategie is het mogelijk dat alle medewerkers dezelfde gegevens gebruiken en begrijpen. Hierdoor wordt de samenwerking tussen afdelingen vereenvoudigd en het besluitvormingsproces versneld.
We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat het werken met één betrouwbare versie van belang is, want het vermindert inconsistenties en fouten. Goede datakwaliteit is onmisbaar, vooral wanneer je dagelijks vertrouwt op gegevens zoals het verwerken van bestellingen en het versturen van facturen.
Effectieve klantenservice bieden wordt een uitdaging als de juiste gegevens ontbreken. Op dezelfde manier kan een bedrijf niet efficiënt produceren of verkopen zonder toegang tot nauwkeurige productinformatie.
Voor veel organisaties staan regelgeving en risicobeheer hoog op het lijstje. MDM draagt hieraan bij door op een slimme manier met gevoelige informatie om te gaan. Dit versterkt de naleving van regels. Tegelijkertijd biedt een flexibel MDM-proces bedrijven de mogelijkheid om zich aan te passen aan voortdurend veranderende zakelijke behoeften. Dit legt een sterke basis voor groei en een duurzame data-infrastructuur.
Naast het gebruiken van Master Data Management is er nog een manier om grip te houden op elke klant en te voldoen aan de verschillende behoeften van afdelingen, namelijk Customer Data Management (CDM). CDM draait om het bundelen en organiseren van alle klantgegevens in één centrale oplossing. Een handig hulpmiddel waarmee bedrijven op een efficiënte manier klantinformatie verzamelen, organiseren en centraliseren, is een Customer Data Platform (CDP).
Een CDP legt de focus op het creëren van een 360-graden klantprofiel, waardoor bedrijven een volledig beeld krijgen van klantinteracties en - voorkeuren. Hierdoor nemen bedrijven doelgerichtere beslissingen en staan ze persoonlijker met klanten in contact. Denk aan analyses die klantkeuzes verklaren en het opzetten van relevantere campagnes met boodschappen op het juiste moment. Een goed CDP verbetert niet alleen het datamanagement, maar biedt ook tools om klanten beter te benaderen.
Maar wanneer moet je nu Master Data Management gebruiken en wanneer een Customer Data Platform? Moet je echt kiezen of kun je voor beide gaan? Het Invenna Customer Data Platform is het enige CDP in de Benelux dat MDM technologie bevat. Wil je meer weten? Lees hier meer over wat Invenna voor jou kan betekenen!
Master Data Management (MDM) is een uitkomst voor organisaties die verschillende applicaties en systemen gebruiken, omdat het zorgt voor nauwkeurige en centrale gegevens. Het voorkomt fouten en inconsistenties en biedt voordelen zoals uniformiteit, betrouwbare datakwaliteit en een toekomstbestendige basis voor groei.
Naast MDM is er Customer Data Management (CDM), waarbij klantgegevens centraal beheerd worden met behulp van tools zoals een Customer Data Platform (CDP). Dit platform creëert een 360-graden klantbeeld waarmee je klantinteracties verbetert en campagnes personaliseert.
MDM waarborgt de kwaliteit van klantdata en gaat verder dan simpelweg gegevens verzamelen. Ontdek de mogelijkheden van Invenna voor jouw organisatie door een demo aan te vragen of contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee over hoe jij de juiste keuzes maakt.
Ontdek hoe je in 4 eenvoudige stappen je klantdata optimaal inzet om je dienstverlening te verbeteren en de klantloyaliteit te vergroten. Met onze cheat sheet leer je in 15 minuten hoe je meer rendement uit klanten haalt.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis cheat sheet.
Een Customer Data Platform verzamelt, integreert en analyseert klantdata van verschillende bronnen. Het combineert alle informatie tot een 360-graden klantbeeld waarmee je klanten tot in detail leert kennen en ze maximaal laat renderen.
Neem contact met ons op voor een kort kennismakingsgesprek over het optimaal benutten van je klantdata. Zonder verdere verplichtingen, maar wel met waardevol advies.
Het vinden van het best passende CDP is een hele onderneming, maar met onze checklist maak je in een handomdraai de juiste keuze. We laten je stilstaan bij wat voor jou en je team belangrijk is en delen waardevolle tips die zorgen voor extra bewustwording.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis checklist.
Benieuwd hoe je klantdata slim inzet voor nóg persoonlijkere interacties? Mediahuis deelt in dit paper hun aanpak en 10 praktische tips om een 360-graden klantbeeld te bouwen. Vraag het paper nu aan.
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
De Invenna platformen zijn geschikt voor klein en groot. Voor marketing, analyse, compliancy en IT. En voor branches als automotive tot goede doelen.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met onze platformen kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu al met een Invenna dataplatform werkt of hier interesse in hebt: wij vinden het belangrijk dat al jouw bronnen en kanalen te verbinden zijn.
Ontbreekt jouw applicatie in het overzicht? Vertel het ons en wij nemen snel contact met je op.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor branches als retail en cultuur.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de case van het Nederlandse Rode Kruis lees je hoe wij alle donateurs centraliseerden en wat de exacte conversiestijgingen van campagnes, giftverzoeken en donaties zijn.
Ben je benieuwd naar de mooie resultaten die zij boeken? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform B2C zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor automotive-leveranciers tot zakelijke retailorganisaties.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Omdat het ene platform het andere niet is, delen wij 12 use cases waarmee jij bepaalt welk soort Customer Data Platform het best bij jouw organisatie past. Zo maak jij het snelst de juiste keuze.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform voor B2B helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform voor B2B zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna KYC platform is geschikt voor klein en groot. Voor compliance en IT. En voor banken tot vermogensbeheerders.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons platform kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op potentiële risico’s: het KYC platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klant- en transactiedata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
Een KYC platform is het antwoord op problemen als een onvolledig klantbeeld, te veel false positives en ontbrekende klantinformatie. Maar hoe zit dit nu precies?
In de KYC infographic delen wij hoe een KYC platform de vijf meest voorkomende KYC problemen oplost. En wat het jou oplevert.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna KYC platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Dagelijks werken wij met en voor ruim 75 van Nederlands mooiste merken. Van Mediahuis en Nissan tot de Belastingdienst en Politie. We zijn dus flink gegroeid, maar gaan nog altijd geen enkele klantdata-uitdaging uit de weg.
Wil je nog meer over ons weten? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie meer data driven maken? Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Of je nu vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet of samen met een consultant wilt kijken naar de voor jou beste oplossing: wij zijn er om je te helpen!
Laat je gegevens achter en wij nemen snel telefonisch contact met je op om jouw hulpvraag te beantwoorden. Of om een (digitaal) gesprek te plannen.
Nieuwsgierig naar hoe wij alle donateurs van het Nederlandse Rode Kruis centraal stelden? En naar de exacte conversiestijging van campagnes, giftverzoeken en donaties? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Ben je op zoek naar het perfecte CDP, maar heb je de knoop nog niet doorgehakt? Duik samen met ons in de details en plan een persoonlijke demo van maximaal 15 minuten waarin je:
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.