Master Data Management (MDM):
wat is het en hoe werkt het?

Wat Master Data Managemen (MDM) inhoudt, waarom MDM zo belangrijk is
en de verschillen tussen MDM en customer data management.

Tegenwoordig gebruiken de meeste organisaties veel verschillende applicaties en informatiesystemen, vaak verspreid over meerdere afdelingen. In deze systemen wordt zoveel klantinformatie verzameld, dat het bijna onvermijdelijk is dat deze gegevens verschillende spellingsvarianten van dezelfde klantnaam bevatten, dubbel voorkomen of zelfs tegenstrijdig zijn. Het probleem? De data is vaak versnipperd en raakt snel vervuild.

Onjuiste informatie leidt tot verkeerde beslissingen en uiteindelijk tot het verlies van vertrouwen bij klanten. Om dit te voorkomen, speelt Master Data Management (MDM) een belangrijke rol. In dit artikel vertellen wij je er meer over.

Master Data Management: klanten doorlopend herkennen

Wat is Master Data Management? Simpel gezegd betekent Master Data Management (MDM) dat een organisatie gebruikmaakt van bepaalde tools en processen die ervoor zorgen dat alle belangrijke bedrijfsgegevens op één centrale plek samenkomen en kloppen. Hierdoor zorgt de organisatie ervoor dat iedereen binnen het bedrijf met dezelfde correcte gegevens werkt.

Kortom, Master Data Management gaat verder dan alleen het verzamelen van gegevens. MDM is de ideale oplossing wanneer je gegevens en klanten in alle bedrijfsprocessen moet herkennen en de identiteit van een klant zonder twijfel juist moet zijn.

Master Data Management (MDM): wat is het en hoe werkt het - klanten doorlopend herkennen

Waarom Master Data Management zo belangrijk is

Wil je als bedrijf de beste keuzes maken en het meest optimale resultaat behalen? Dan is het essentieel om je data op orde te hebben. Master Data Management vormt hierin de basis.

Het richt zich op alle essentiële gegevens die belangrijk zijn voor de werking van een organisatie. Hierdoor kun je beslissingen nemen op basis van actuele en betrouwbare informatie. Drie andere voordelen die Master Data Management biedt zijn:

1. Met MDM spreekt iedereen dezelfde taal

MDM zorgt voor één taal binnen de hele organisatie. Door een goed doordachte MDM-strategie is het mogelijk dat alle medewerkers dezelfde gegevens gebruiken en begrijpen. Hierdoor wordt de samenwerking tussen afdelingen vereenvoudigd en het besluitvormingsproces versneld.

2. MDM zorgt voor betrouwbare en kwalitatieve data

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat het werken met één betrouwbare versie van belang is, want het vermindert inconsistenties en fouten. Goede datakwaliteit is onmisbaar, vooral wanneer je dagelijks vertrouwt op gegevens zoals het verwerken van bestellingen en het versturen van facturen.

Effectieve klantenservice bieden wordt een uitdaging als de juiste gegevens ontbreken. Op dezelfde manier kan een bedrijf niet efficiënt produceren of verkopen zonder toegang tot nauwkeurige productinformatie.

3. Met MDM bouw je aan een toekomstbestendige basis

Voor veel organisaties staan regelgeving en risicobeheer hoog op het lijstje. MDM draagt hieraan bij door op een slimme manier met gevoelige informatie om te gaan. Dit versterkt de naleving van regels. Tegelijkertijd biedt een flexibel MDM-proces bedrijven de mogelijkheid om zich aan te passen aan voortdurend veranderende zakelijke behoeften. Dit legt een sterke basis voor groei en een duurzame data-infrastructuur.

Master Data Management (MDM): wat is het en hoe werkt het - waarom MDM belangrijk is

Master Data Management vs. Customer Data Management: wat zijn de verschillen?

Naast het gebruiken van Master Data Management is er nog een manier om grip te houden op elke klant en te voldoen aan de verschillende behoeften van afdelingen, namelijk Customer Data Management (CDM). CDM draait om het bundelen en organiseren van alle klantgegevens in één centrale oplossing. Een handig hulpmiddel waarmee bedrijven op een efficiënte manier klantinformatie verzamelen, organiseren en centraliseren, is een Customer Data Platform (CDP).

Een CDP legt de focus op het creëren van een 360-graden klantprofiel, waardoor bedrijven een volledig beeld krijgen van klantinteracties en - voorkeuren. Hierdoor nemen bedrijven doelgerichtere beslissingen en staan ze persoonlijker met klanten in contact. Denk aan analyses die klantkeuzes verklaren en het opzetten van relevantere campagnes met boodschappen op het juiste moment. Een goed CDP verbetert niet alleen het datamanagement, maar biedt ook tools om klanten beter te benaderen.

Master Data Management (MDM): wat is het en hoe werkt het - MDM vs CDM

Maar wanneer moet je nu Master Data Management gebruiken en wanneer een Customer Data Platform? Moet je echt kiezen of kun je voor beide gaan? Het Invenna Customer Data Platform is het enige CDP in de Benelux dat MDM technologie bevat. Wil je meer weten? Lees hier meer over wat Invenna voor jou kan betekenen!

Master Data Management in het kort

Master Data Management (MDM) is een uitkomst voor organisaties die verschillende applicaties en systemen gebruiken, omdat het zorgt voor nauwkeurige en centrale gegevens. Het voorkomt fouten en inconsistenties en biedt voordelen zoals uniformiteit, betrouwbare datakwaliteit en een toekomstbestendige basis voor groei.

Naast MDM is er Customer Data Management (CDM), waarbij klantgegevens centraal beheerd worden met behulp van tools zoals een Customer Data Platform (CDP). Dit platform creëert een 360-graden klantbeeld waarmee je klantinteracties verbetert en campagnes personaliseert.

Haal het maximale uit je data

MDM waarborgt de kwaliteit van klantdata en gaat verder dan simpelweg gegevens verzamelen. Ontdek de mogelijkheden van Invenna voor jouw organisatie door een demo aan te vragen of contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee over hoe jij de juiste keuzes maakt.

Neem contact met ons op