Pieter Hallewas vertelt hoe financiële instellingen met customer remediation aan wettelijke regels voldoen en groei bevorderen.
Eerder vertelden wij hoe KYC platformen helpen witwassen te stoppen en het verschil maken bij anti-witwasinspanningen. Toch is er in de financiële wereld nog een ander cruciaal proces dat onderbelicht blijft: customer remediation, ook wel bekend als reboarding.
In deze blog neemt Pieter Hallewas, directeur van Invenna, je mee in dit proces. Hij maakt de complexiteit begrijpelijk en legt uit hoe financiële instellingen met customer remediation niet alleen aan de wettelijke regels voldoen, maar ook groei kunnen stimuleren.
Binnen de financiële wereld zijn de termen customer remediation en reboarding niet meer weg te denken. Dit proces ziet toe op de herbeoordeling van specifieke klanten en klantgroepen waarvan de gegevens onvolledig zijn. Het ontbreken van gegevens betekent namelijk dat je niet voldoet aan de strikte wet- en regelgeving.
Hoewel de meeste nieuwe klanten aan de geldende regels voldoen, komt het steeds vaker voor dat er klantgroepen zijn met onvolledige documentatie. Denk aan ontbrekende contactgegevens of identificatiegegevens zoals een kopie van een paspoort. Customer remediation verbetert de kwaliteit van het eerdere onboardingsproces, waardoor financiële instellingen alsnog aan alle eisen kunnen voldoen. Dit is met name van belang vanwege de strengere Know Your Customer (KYC) regelgeving.
In essentie draait customer remediation om het aanpakken en oplossen van problemen zodat er positieve veranderingen ontstaan. Het is een proactieve maatregel om situaties te verbeteren en te herstellen.
Het proces om een klantengroep te remediëren is vrij eenvoudig samen te vatten: je neemt contact op met klanten en vraagt hen om de ontbrekende informatie te verstrekken. Als klanten nog altijd niet de benodigde informatie delen, is het nodig om hun diensten te beëindigen en ze te “offboarden”. Dat proces moet nauwkeurig en volgens vaste regels worden gevolgd en vastgelegd.
Om klanten te kunnen offboarden, moet je aantonen dat er meerdere contact- en communicatiepogingen zijn gedaan. Een doordacht communicatieproces en het gebruiken van de juiste kanalen zijn hierbij cruciaal. Het registreren van de pogingen en resultaten (audit trail), het aanpakken van de klantproblemen (remediëren) en uiteindelijk het beëindigen van de diensten (offboarden) zijn samen echter een complex geheel. Hierbij spelen data, technologie, inzichten, overzicht en vastlegging een essentiële rol voor succes.
Het customer remediation proces is grotendeels te automatiseren. Je bespaart kosten door te focussen op de kwaliteit van de gegevens, oftewel datakwaliteit, en de online toegankelijkheid. Het oplossen van klantproblemen via online kanalen is namelijk voordeliger dan traditionele methoden zoals post en telefoon.
Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met klantsegmentatie. Dit kan flinke voordelen opleveren. Het is duidelijk dat het remediëren van een klantgroep boven de 70 jaar moeilijker en kostbaarder is dan het remediëren van de millennial-generatie.
Bij het bepalen van de juiste aanpak voor customer remediation is het ook belangrijk om te overwegen of klantgroepen die remediatie nodig hebben, moeten worden geïntegreerd in de reguliere (KYC) processen. Analyseer zorgvuldig voordat je beslist en beantwoord vragen, zoals:
Als je op zoek bent naar manieren om het klantremediatie- en reboardingproces te verbeteren, zijn er zelfstandige software-oplossingen en expertise beschikbaar. Vooral wanneer specifieke klantsegmenten remediatie of reboarding vereisen, zijn deze opties het onderzoeken waard. Naast het bieden van een snelle oplossing zijn deze vaak efficiënter, kostenbesparend en gemakkelijker aan te passen aan de procesvereisten dan bestaande oplossingen voor nieuwe klanten. Het is belangrijk om te benadrukken dat remediatie om een specifieke deskundigheid vraagt, die verschilt van het betrekkelijk eenvoudige onboardingsproces voor nieuwe klanten.
Het is vanzelfsprekend dat een succesvolle remediatie van belang is om te voldoen aan wet- en regelgeving en om het risico op boetes te minimaliseren. Maar laten we niet vergeten dat een succesvolle customer remediation ook kansen biedt om klanten opnieuw te (re)activeren en te betrekken. Door het vernieuwde klantcontact bouw je aan een sterkere band en goede merkassociatie. Zo is de klantgroep die vandaag een uitdaging vormt, morgen een nieuwe bron van groei.
Wanneer je customer remediation op deze manier benadert, zie je niet alleen risicovermindering en de bijbehorende kosten, maar vooral de positieve mogelijkheden voor het creëren van waarde en het behalen van nieuwe successen.
Het ontbreken van bepaalde klantgegevens betekent namelijk dat je niet voldoet aan de strikte wet- en regelgeving. Met het Invenna KYC platform automatiseer je je customer remediation proces.
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
De Invenna platformen zijn geschikt voor klein en groot. Voor marketing, analyse, compliancy en IT. En voor branches als automotive tot goede doelen.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met onze platformen kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu al met een Invenna dataplatform werkt of hier interesse in hebt: wij vinden het belangrijk dat al jouw bronnen en kanalen te verbinden zijn.
Ontbreekt jouw applicatie in het overzicht? Vertel het ons en wij nemen snel contact met je op.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor branches als retail en cultuur.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de case van het Nederlandse Rode Kruis lees je hoe wij alle donateurs centraliseerden en wat de exacte conversiestijgingen van campagnes, giftverzoeken en donaties zijn.
Ben je benieuwd naar de mooie resultaten die zij boeken? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform B2C zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor automotive-leveranciers tot zakelijke retailorganisaties.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Omdat het ene platform het andere niet is, delen wij 12 use cases waarmee jij bepaalt welk soort Customer Data Platform het best bij jouw organisatie past. Zo maak jij het snelst de juiste keuze.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform voor B2B helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform voor B2B zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna KYC platform is geschikt voor klein en groot. Voor compliance en IT. En voor banken tot vermogensbeheerders.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons platform kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op potentiële risico’s: het KYC platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klant- en transactiedata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
Een KYC platform is het antwoord op problemen als een onvolledig klantbeeld, te veel false positives en ontbrekende klantinformatie. Maar hoe zit dit nu precies?
In de KYC infographic delen wij hoe een KYC platform de vijf meest voorkomende KYC problemen oplost. En wat het jou oplevert.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna KYC platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Dagelijks werken wij met en voor ruim 75 van Nederlands mooiste merken. Van Mediahuis en Nissan tot de Belastingdienst en Politie. We zijn dus flink gegroeid, maar gaan nog altijd geen enkele klantdata-uitdaging uit de weg.
Wil je nog meer over ons weten? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie meer data driven maken? Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Of je nu vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet of samen met een consultant wilt kijken naar de voor jou beste oplossing: wij zijn er om je te helpen!
Laat je gegevens achter en wij nemen snel telefonisch contact met je op om jouw hulpvraag te beantwoorden. Of om een (digitaal) gesprek te plannen.
Nieuwsgierig naar hoe wij alle donateurs van het Nederlandse Rode Kruis centraal stelden? En naar de exacte conversiestijging van campagnes, giftverzoeken en donaties? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Ben je op zoek naar het perfecte CDP, maar heb je de knoop nog niet doorgehakt? Duik samen met ons in de details en plan een persoonlijke demo van maximaal 15 minuten waarin je:
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.
Een Customer Data Platform verzamelt, integreert en analyseert klantdata van verschillende bronnen. Het combineert alle informatie tot een 360-graden klantbeeld waarmee je klanten tot in detail leert kennen en ze maximaal laat renderen.
Neem contact met ons op voor een kort kennismakingsgesprek over het optimaal benutten van je klantdata. Zonder verdere verplichtingen, maar wel met waardevol advies.
Ontdek hoe je in 4 eenvoudige stappen je klantdata optimaal inzet om je dienstverlening te verbeteren en de klantloyaliteit te vergroten. Met onze cheat sheet leer je in 15 minuten hoe je meer rendement uit klanten haalt.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis cheat sheet.
Het vinden van het best passende CDP is een hele onderneming, maar met onze checklist maak je in een handomdraai de juiste keuze. We laten je stilstaan bij wat voor jou en je team belangrijk is en delen waardevolle tips die zorgen voor extra bewustwording.
Laat je gegevens achter en download nu jouw gratis checklist.