Één centraal marketing datawarehouse met een compleet klantbeeld voor Robeco

Bekijk de klantcase van Robeco

Vermogensbeheerder Robeco introduceerde een nieuwe (online) marketingstrategie. Al snel ontstond de behoefte om de ingewikkelde IT infrastructuur beter te laten aansluiten, moderniseren en vereenvoudigen. En met de transitie naar een 100% online strategie, is een eenduidig 360 graden klantbeeld des te belangrijk. In deze klantcase lees je hoe Invenna ervoor gezorgd heeft dat Robeco kan profiteren van één centraal marketing datawarehouse mét een compleet en kloppend klantbeeld.

Robeco is een vermogensbeheerder met meer dan 85 jaar ervaring in fondsbeleggen. De klanten variëren van particulieren en bedrijven tot institutionele beleggers zoals pensioenfondsen. De beleggers van Robeco zijn over heel de wereld actief en de opgedane kennis maken zij beschikbaar voor alle klanten.

Als beleggingsspecialist is Robeco er in alles op gericht om zo goed mogelijk zorg te dragen voor de vermogens van klanten. Uiteraard streeft Robeco daarbij naar een goed rendement, maar niet ten koste van alles; risico’s in de hand houden is minstens zo belangrijk. Robeco gelooft in een verantwoorde beleggingsaanpak.

Michiel de Bakker, Director Retention & Customer Value bij Robeco Retail: “Wij werken al jaren met Invenna samen. Sinds april 2013 maken wij ook gebruik van Invenna Engage. Hiermee hebben we een heel flexibel en snel systeem aan onze marketing infrastructuur toegevoegd, waardoor we in staat zijn repeterende en complexe campagnes te creëren en klanten nog persoonlijker te bedienen. Want daar draait het tenslotte om.

[HORIZONTALE LIJN]

De doelstellingen van Robeco

Robeco heeft een marketingstrategie geïntroduceerd waarin drie doelen centraal staan:

  • Persoonlijke bediening: het persoonlijke advies van een adviseur is niet meer nodig.
  • 100% online je bankzaken kunnen regelen, met chat, e-mail en telefoon als ondersteuning.
  • Kostenbesparing door efficiëntere marketing: minder mensen door processen te automatiseren in moderne tooling.

[HORIZONTALE LIJN]

Stap 1
Een moderne en vereenvoudigde infrastructuur

Robeco kende een ingewikkelde IT infrastructuur die de nieuwe manier van werken niet goed ondersteunde. Hierdoor stond een modernisering en vereenvoudiging van de infrastructuur hoog op de wensenlijst.

Met de transitie naar een 100% online strategie en een persoonlijke klantbenadering, is een eenduidig 360 graden klantbeeld belangrijk. Een centraal marketing datawarehouse, waarin alle relevante informatie van klanten aanwezig is én voor klantcontact kan worden ingezet, is daarbij van groot belang.

Stap 2
Een centraal klantbeeld in een nieuw datawarehouse

Robeco is overgestapt naar een nieuw backend systeem. Vanuit operationeel perspectief realiseerde dat de gewenste vereenvoudiging en kostenverlaging. Het marketing datawarehouse is gerealiseerd middels de implementatie van het Customer Data Platform van Invenna. Robeco heeft voor de realisatie van de 100% online visie ook een volledig nieuwe website gelanceerd, met als oogpunt volledige controle door de klant.

Het Customer Data Platform van Invenna maakt de koppeling met de systemen die e-mail, website en telefonie verzorgen. Alle relevante data wordt geautomatiseerd opgehaald, indien nodig bewerkt en opgeslagen in het nieuwe marketing datawarehouse. In dit warehouse wordt een centraal klantbeeld opgeslagen en hebben marketeers de optie om de data direct te gebruiken voor analyse, geautomatiseerde campagnes en rapportages.

[HORIZONTALE LIJN]

Bekijk de klantcase van Robeco

Samen doelen bereiken

Voor Robeco hebben wij een 360 graden en eenduidig klantbeeld gecreëerd, en alle beschikbare on- en offline data gekoppeld. Daarnaast zijn ook alle beschikbare kanalen gekoppeld zodat ze inzetbaar zijn vanuit marketing automation. Vanuit marketing automation is Robeco in staat om campagnes te ontwikkelen die volledig geautomatiseerd en gepersonaliseerd zijn, waardoor zij van vier campagnes per jaar gegroeid zijn naar meer dan 200 campagnes per week. En met behulp van Invenna Insights kunnen nieuwe verbanden worden gevonden die nog meer waarde toevoegen aan campagnes. Door de koppeling met interactieve dashboards profiteren zij van a single version of the truth.

Eenmaal ingericht, blijft Invenna campagnes verwerken. Hierdoor is Robeco ervan verzekerd dat kernprocessen, onafhankelijk van de tussenkomst, altijd operationeel blijven. Bestaande klanten worden nog succesvoller bediend, klanten worden behouden en de klanttevredenheid stijgt.

Meer klantcases

Relevante branches