Hoe Mediahuis 23 miljoen klantinteracties personaliseert? Ontdek hun succesformule! Lees meer

Hoe het Nederlandse Rode Kruis donateurs vindt en bindt en conversies tot 20% verhoogt

hoe-het-nederlandse-rode-kruis-donateurs-vindt-en-bindt-en-conversies-tot-20-verhoogt-header.png

Door versnipperde data in verschillende systemen had het Nederlandse Rode Kruis moeite om een compleet donateursbeeld te vormen. Hiervoor was het uitdagend om gerichte campagnes te voeren en donateurs te vinden en te binden. Het Invenna CDP biedt de centrale oplossing, waardoor de noodhulporganisatie een 360-graden klantbeeld kan creëren.

Mensen verbinden via hulp, data via platformtechnologie

Al meer dan 160 jaar staat het Nederlandse Rode Kruis synoniem voor hulp en solidariteit. Sinds de oprichting in 1867 strijdt de organisatie om menselijk lijden te verlichten, waar het ook voorkomt.

Het Rode Kruis staat voor een uitdaging die veel non-profitorganisaties herkennen: het aantal supporters en de complexiteit van donateursgegevens nemen toe. Met een schat aan waardevolle data verzameld en opgeslagen in diverse kanalen en systemen, werd het steeds moeilijker om een compleet beeld van hun donateurs te krijgen. Deze versnipperde data en het ontbrekende klantbeeld vormden obstakels om gerichte campagnes te voeren, met gemiste kansen om (nieuwe) donateurs te vinden en te binden als gevolg.

In hun zoektocht naar een oplossing voor deze uitdagingen wendde het Rode Kruis zich tot Invenna en het Customer Data Platform (CDP). Het Invenna CDP biedt een centrale oplossing die alle donateursgegevens samenbrengt en structureert, waardoor de noodhulporganisatie een 360-graden klantbeeld kan creëren.

De uitdaging: versnipperde data en gemiste kansen

Het Nederlandse Rode Kruis verzamelt data via verschillende kanalen, zoals de website, algemene (online) donaties, direct mail, telemarketing en evenementen. Het niet kunnen samenbrengen van deze donateursgegevens leidde tot enkele uitdagingen:

centraal-klantbeeld-icon.jpg Gebrek aan een centraal klantbeeld
De data waren verspreid over verschillende bronnen en systemen, waardoor het moeilijk was om een compleet beeld van de donateurs te krijgen. Dit maakte het lastiger om gerichte campagnes uit te voeren en donateurs op het juiste moment en via het beste kanaal persoonlijk te bereiken.
beperkte-inzichten-icon.jpg Beperkte inzichten in donateursgedrag
Door het ontbreken van een centraal klantbeeld was het lastig om patronen in het gedrag van donateurs te identificeren. Hierdoor werd het moeilijker om te voorspellen welke donateurs zouden reageren op bepaalde campagnes, waardoor kansen om donaties te verhogen en loyaliteit te bevorderen werden gemist.
inefficiente-campagnes.jpg Inefficiënte campagnes
Het ontbreken van een centraal klantbeeld en beperkte inzichten leidden tot inefficiënte campagnes die gericht waren op brede doelgroepen, zonder rekening te houden met de individuele behoeften en voorkeuren van donateurs

De oplossing: het Invenna CDP en de kracht van centrale data

Het Invenna CDP loste de uitdagingen van het Rode kruis op door alle donateursgegevens samen te brengen in één centraal platform. Dit biedt verschillende voordelen:

Gecentraliseerd klantbeeld

Het CDP bracht alle donateursdata uit diverse bronnen en systemen samen en creëerde een compleet 360-graden klantbeeld. Hierdoor begrijpt het Rode Kruis de behoeften, interesses en gedragingen van hun donateurs beter.

Omnichannel marketing

Het CDP maakt het mogelijk om donateurs via alle on- en offline kanalen te bereiken. Hierdoor kan het Rode kruis donateurs targetten of uitsluiten, personalisatie verder verbeteren en marketing automation activeren. 

Zo wordt er een consistente en gepersonaliseerde klantervaring gecreëerd, ongeacht hoe donateurs met het Rode Kruis in contact komen.

Geavanceerde analyses

Het CDP biedt slimme analysefuncties waarmee het Rode Kruis gedragspatronen van donateurs kan ontdekken, inclusief online gedrag. Hierdoor voorspellen ze nauwkeuriger hoe donateurs kunnen reageren, waardoor ze marketingacties beter afstemmen.

Inge Meijer, senior database marketeer, Het Nederlandse Rode Kruis. - "Door het Invenna CDP kunnen wij ons klantbeeld op een eenvoudige manier toegankelijk maken voor de hele organisatie. We hebben meer inzicht in de behoeften en wensen van onze donateurs. Mede hierdoor kunnen we gerichter targetten en succesvol blijven in de traditionele fondsenwervende kanalen."

De resultaten: hogere conversies en een sterkere band met donateurs

Case Nederlandse Rode Kruis - Hogere conversies en een sterkere band met donateurs

De samenwerking is een voorbeeld van hoe gecentraliseerde donateursgegevens en een 360-graden klantbeeld zorgen voor verbeterde fondsenwerving. Deze resultaten spreken voor zich:

Niet alleen emails doen het beter

  • 17 miljoen interacties in 7 jaar
  • 10 automatische omnichannel campagnes per week


Toegenomen conversies

+13% hogere conversie op direct mail campagnes voor contributie, en +28% hoger gemiddeld donatiebedrag na ontvangst contributiemail.

Inge Meijer - "Daar waar veel fondsenwervende organisaties te maken hebben met inkomstendalingen, zijn de resultaten van het Rode Kruis de afgelopen jaren zelfs licht gegroeid. Door het CDP kunnen wij onze klantcontactstrategie optimaliseren, waardoor de conversie is gestegen op vrijwel alle kanalen."

De toekomst: impact versterken

Met een stevige basis van centrale data, een compleet klantbeeld en heldere inzichten zal het Rode Kruis de fondsenwervingsstrategieën verder aanscherpen. Zo helpen ze de komende jaren meer mensen in nood en vergroten ze hun impact op de samenleving.

Samen het verschil maken

Wil je ook de impact van jouw non-profitorganisatie vergroten? Met onze jarenlange ervaring en trackrecord in het ondersteunen van diverse goede doelen, zijn wij er ook voor jou wanneer je deskundig advies nodig hebt.

Neem contact met ons op en ontdek hoe je jouw donateursdata centraliseert, nieuwe inzichten krijgt en gerichter campagne voert.

Neem contact met ons op

Meer cases