Wanneer gebruik je Master Data Management en een Customer Data Platform? En moet je kiezen?

De voordelen, verschillen en overeenkomsten tussen Master Data Management en een Customer Data Platform.

Elke organisatie met veel (klant)data heeft zich weleens beziggehouden met het opzetten van een datawarehouse structuur. De belangrijkste redenen hiervoor zijn vaak:

  • Het op dezelfde manier beschikbaar maken van klantdata voor in allerlei systemen. Bijvoorbeeld voor facturatie en logistiek.
  • Het mogelijk maken dat de datastromen gebruikt worden in rapportages. Bijvoorbeeld voor dashboardachtige oplossingen.

Maar in de werkelijkheid groeien de hoeveelheid, complexiteit en toepassingen van alle data hard. Een (eigen ontwikkelde) datawarehouse kan deze stromen niet meer aan.

Waarom een datawarehouse niet altijd de oplossing is

De hele dag stromen er (klant)data binnen via verschillende kanalen. Dit varieert van nieuwe data als first party cookies en device ID’s, tot samenvoegingen van bestaande data als klantgroepen. Een datawarehouse kan al deze data niet omzetten naar zinvolle informatie. Dus zonder intelligente software die deze data verbindt, is het lastig om nieuwe en bestaande klanten te herkennen. En dan is er nog de kloof tussen de behoeften van marketeers en afdelingen zoals IT en BI. Marketeers willen de klantkennis zoveel mogelijk vastleggen, gebruiken en analyseren, IT en BI willen een kloppend klantbeeld gebruiken.

Om zicht te houden op elke klant en de verschillende afdelingsbehoeften in te vullen, zijn er sterkere platformen als Master Data Management (MDM) en Customer Data Platformen (CDP).

Master Data Management: klanten doorlopend herkennen

Voor wanneer je gefocust bent op het doorlopend herkennen van gegevens en klanten in alle organisatieprocessen, biedt een Master Data Management platform de oplossing. Het is vooral een uitkomst voor wanneer de identiteit van een klant zonder twijfel juist moet zijn en ‘vergissingen’ niet gemaakt mogen worden. Voorbeelden van instanties die dit dagelijks gebruiken zijn Belastingdienst Nederland en Nationale Politie.

Er zijn veel MDM-platformen en aanbieders, elk met eigen sterkten en krachten. Zo heeft Human Inference, ook onderdeel van The Data Agency, een oplossing ontwikkeld die specifiek dit deel van datamanagement oplost. Deze oplossing wordt al ingezet door (onder andere) Stichting BKR.

Customer Data Platform: doe meer met je klantdata

Marketeers willen meer. Zij zoeken naar oplossingen waarmee ze tijdens de hele customer journey klantdata kunnen vastleggen, interpreteren en gebruiken. En het liefst een die makkelijk in gebruik is. Gartner® noemt dit ook wel easy-to-use marketer-management solutions. Wij kennen het als Customer Data Platform technologie.

In een Customer Data Platform vang je eenvoudig klantdata op, interpreteer je de informatie en gebruik je het opnieuw. Dus alles om klantdata snel te kunnen toepassen, bijvoorbeeld voor in campagnes, analyses, rapportages en dashboarding.

De sterkten en zwakten van beide platformen. Onze inzichten uit het Gartner® report

Gartner® heeft allebei de platformen onderzocht, de functies vergeleken en de sterkten en zwakten in kaart gebracht. In hun overzicht zijn duidelijke verschillen te zien.

invenna-mdm-cdp.png

Maar de tijd staat niet stil. Naast dat de platformen steeds meer naar elkaar toe bewegen, worden er ook Customer Data Platformen ontwikkeld met MDM-functionaliteiten. Het Invenna Customer Data Platform is daar een goed voorbeeld van. Andersom zijn er Master Data Management platformen die zich toeleggen op het ontwikkelen van CDP-functionaliteiten.

Moet ik kiezen tussen de platformen? En hoe maak ik een goede keuze?

Het simpele antwoord: nee. Organisaties met veel en ingewikkelde (klant)datastromen zijn gebaat bij beide platformen. Het een sluit het ander niet uit. Zeker niet nu er steeds meer platformen worden ontwikkeld die het beste van beide werelden bevatten.

Sta stil bij:

  • Of je met 100% zekerheid een unieke klant moet kunnen definiëren. Is nauwkeurigheid een harde eis? Zo ja, zoek naar een geschikt Master Data Management platform.
  • Of je klantdata wilt vastleggen en gebruiken voor verschillende doeleinden. Is vooral het gebruiken wat, wanneer en zoals je maar wilt wenselijk? Zo ja, bekijk de opties voor een Customer Data Platform.
  • Of je een unieke klant moet kunnen definiëren én klantdata wilt vastleggen en gebruiken voor verschillende doeleinden. Overweeg beide platformen of één compleet platform die alle functionaliteiten bevat.

Gartner®, We Have MDM Software, So Why Would We Need a CDP, Malcolm Hawker, 12 August 2021. GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally and is used herein with permission. All rights reserved. The used graphic was published by Gartner, Inc. as part of a larger research document and should be evaluated in the context of the entire document.