Hoe je de beste softwareoplossing kiest:
Customer Data Platform (CDP),
Best of Breed en Best of Suite

Alles over het kiezen van de juiste softwareoplossing voor marketing: Customer Data Platform (CDP), Best of Breed en Best of Suite.

Om je klantrelaties te versterken en marketinginspanningen te verbeteren, is het cruciaal om de juiste softwareoplossingen te kiezen. Maar met een overvloed aan beschikbare opties, is dit voor jou als marketeer geen eenvoudige taak.

Tijdens je zoektocht naar de meest geschikte softwareoplossingen, ben je ongetwijfeld gestuit op termen als Customer Data Platform (CDP), Best of Breed en Best of Suite. In dit artikel verkennen we de wereld van deze softwareoplossingen. We leggen kort uit wat een Customer Data Platform (CDP), Best of Breed- en Best of Suite-oplossing zijn en introduceren een opkomende marketingoplossing: de CDP Suite. We bespreken de kenmerken, belichten de verschillen, wegen de voor- en nadelen af en geven waardevolle tips voor het kiezen van de juiste oplossing.

Gepersonaliseerde marketing met een Customer Data Platform

Een Customer Data Platform verzamelt klantdata uit allerlei bronnen, voegt de informatie samen en creëert zo één uniek klantbeeld. Dankzij deze inzichten begrijpen marketeers hun klanten beter en segmenteren ze doelgerichter op basis van behoeften, gedrag en voorkeuren.

Een groot voordeel van het gebruiken van een CDP, is de mogelijkheid om gepersonaliseerde marketing te voeren. De nieuwe klantinzichten geven marketeers de houvast om persoonlijke campagnes op te zetten, met relevante boodschappen voor elk klantsegment.

Gepersonaliseerde marketing met een Customer Data Platform

Best of Breed: specialistische tools voor specifieke doelen

Een goede klusjesman zoekt niet naar multifunctioneel gereedschap, maar naar het beste materieel voor elke specifieke taak. Dit is precies hoe Best of Breed werkt: het draait om het combineren van de beste tools voor verschillende marketingtaken, zoals e-mailmarketing en CMS-beheer. Deze oplossingen blinken uit in specifieke functies en bieden hiervoor uitgebreide opties.

Een belangrijk voordeel van Best of Breed, is de mogelijkheid om een specialistische set marketingoplossingen te gebruiken die aansluiten bij de marketingwensen en organisatiebehoeften. Het biedt flexibiliteit, want je kiest alleen de oplossingen die je helpen om jouw doelen te bereiken. Maar het beheren van al deze tools, het integreren ervan en het behouden van één klantbeeld kan uitdagend zijn. Het vereist specifieke kennis of ondersteuning, die regelmatig ontbreekt.

Best of Breed: specialistische tools voor specifieke doelen

Best of Suite: alles-in-één gemak

Voor de huis-tuin-en-keukenklussen kan één gereedschapskist met de beste hulpmiddelen net zo handig zijn. Daarom zijn Best of Suite-oplossingen erg populair: een alles-in-één marketingplatform, meestal binnen één geïntegreerde omgeving, met diverse marketingfuncties zoals databeheer, marketing automation en analyses.

Het grootste voordeel van Best of Suite, is dat je alle marketingactiviteiten op één plek beheert en uitvoert. Dit stroomlijnt processen en maakt samenwerken efficiënter. Een ander pluspunt is dat het delen van data tussen de verschillende marketingfuncties soepeler verloopt. Hierdoor voorkom je dataversnippering en benut je data optimaal.

Best of Suite: alles-in-één gemak

Customer Data Platform en Best of Suite vs. CDP Suite

Aanbieders van Best of Suite begrijpen de prioriteiten van marketeers om klantinzichten te krijgen en data te centraliseren. Daarom integreren ze steeds vaker CDP-functionaliteit in hun suites. Hiermee bieden ze een oplossing voor het verzamelen en samenvoegen van klantdata voor gepersonaliseerde marketing, vergelijkbaar met een standalone CDP.

In de loop der jaren zijn er Customer Data Platformen ontwikkeld met uitgebreide functionaliteiten die lijken op wat je kunt vinden in een Best of Suite-marketingoplossing. Deze worden vaak aangeduid als CDP Suites. Een CDP Suite is de perfecte mix van een Customer Data Platform mét aanvullende marketingfuncties, zoals e-mailmarketing, CRM en marketing automation. Het biedt marketeers een compleet pakket aan marketinghulpmiddelen voor datamanagement, geautomatiseerde campagnes en data-analyses.

Het belangrijkste verschil tussen een CDP Suite en een traditionele Best of Suite-marketingoplossing, is dat een CDP Suite zich richt op het verzamelen, samenvoegen en beheren van data, terwijl het extra marketingtools biedt om die data te benutten.

De kunst van het kiezen van de juiste softwareoplossing

Kiezen tussen een CDP, Best of Breed en Best of Suite is geen eenvoudige taak. Bij het nemen van deze beslissing moet je rekening houden met de bredere organisatiedoelstellingen en -behoeften. Enkele overwegingen om in het achterhoofd te houden:

  • Complexiteit van je werkzaamheden: als jouw dagelijkse marketingtaken heel gespecialiseerde tools vereisen, dan kan Best of Breed een geschikte optie zijn. Als je daarentegen liever een alles-in-één oplossing gebruikt en je marketingbehoeften vrij algemeen zijn, is Best of Suite het overwegen waard.
  • Samenwerken en data delen: bedenk hoe belangrijk het is om data eenvoudig te delen tussen verschillende marketingtools en om marketingactiviteiten uit te voeren op basis van deze data. In dit geval kan een CDP goed bij je passen.
  • Groeimogelijkheden: denk aan de groeiambities van je organisatie en of de gekozen softwareoplossingen gemakkelijk kunnen worden opgeschaald.
  • Budget en kosten: een volledige Best of Breed-marketing stack kan behoorlijk prijzig zijn, terwijl CDP’s en Best of Suite-oplossingen meestal een vast tarief hebben. Neem dit mee in je overwegingen.
  • Consultancy en training: bekijk welke ondersteuning en trainingen beschikbaar zijn zodat medewerkers de gekozen oplossingen goed gebruiken. Het is zonde om te investeren in iets dat niet optimaal wordt benut.

De kunst van het kiezen van de juiste softwareoplossing

Van CDP tot Best of Suite: jouw route naar de perfecte marketingoplossing

Bij het kiezen van de juiste marketingoplossingen komt veel vooronderzoek kijken. We bespraken de 3 meest gebruikte softwareoplossingen: Customer Data Platforms (CDP’s), Best of Breed en Best of Suite.

  • CDP’s zijn een uitkomst als je klantdata wilt verzamelen en samenvoegen en zoekt naar de beste tool voor gepersonaliseerde marketing.
  • Best of Breed biedt gespecialiseerde tools voor specifieke marketingtaken. Je krijgt precies wat je nodig hebt, wat flexibiliteit biedt, maar omdat de tools los van elkaar functioneren, kan dit integratie-uitdagingen opleveren.
  • Best of Suite heeft een alles-in-één benadering voor marketing en levert alle marketingoplossingen binnen één omgeving. Dit stroomlijnt processen en bevordert samenwerkingen.

Naast deze drie opties zijn er ook CDP Suites in opmars. Deze ontstaan doordat aanbieders van Best of Suite steeds vaker CDP-functionaliteiten integreren in hun suites. CDP Suites bieden een combinatie van datamanagement en aanvullende marketingtools.

De beste keuze maak je door een balans te vinden tussen de behoeften van jouw organisatie en de beschikbare marketingoplossingen. Denk aan de complexiteit van de werkzaamheden, of data delen noodzakelijk is, de groeiambities van de organisatie, de totaalkosten en de beschikbare ondersteuning.