Wat zijn het voor platformen? En zijn ze echt zo verschillend? Wij leggen het in begrijpelijke taal uit.
Nu cookies langzaam verdwijnen, staan first-party data hoger op de prioriteitenlijst van marketeers. Zij zien de waarde van eigen klantdata en een 360 graden klantbeeld in een ander daglicht. Aan de andere kant staan data management en IT. Voor hen zijn datakwaliteit en (klant)herkenning net zo belangrijk. En door wetten en regels zijn zij zich al lang bewust van het belang van correcte klantdata. Wat deze groepen met elkaar gemeen hebben? Met data platformtechnologie begrijpen ze klanten, versimpelen ze werkzaamheden en bereiken ze doelen.
In de praktijk grijpen marketeers vaak naar een Customer Data Platform (CDP), terwijl afdelingen als data management en IT leunen op Master Data Management (MDM). Maar wat zijn het voor platformen? En zijn ze echt zo verschillend? Wij leggen het in begrijpelijke taal uit.
Wat is een Customer Data Platform?
Stel, je gaat skiën. Voor vertrek sluit je hier via je reisverzekeraar een tijdelijke dekking voor af. Zij slaan deze informatie op.
De kans is groot dat je in dezelfde periode het jaar erna een e-mail van ze ontvangt. Want misschien ga je weer naar de sneeuw. Dan mag je de wintersportdekking natuurlijk niet vergeten. Maar dit jaar blijf je thuis, dus reageer je niet.
Rond de zomer ontvang je opnieuw een bericht. Het overslaan van de wintersport maak je vast goed met een verre zomerreis. Vergeet dan niet om je polis aan te passen naar werelddekking. Met één telefoontje, regelen ze het.
Als je oplet, merk je dat de verzekeraar je steeds beter leert kennen. Ze begrijpen je voorkeuren en wensen. En gebruiken deze kennis voor het aanbod dat ze doen. Bijvoorbeeld via de website. Daar log je in en zie je alle gegevens, maar er staat ook een persoonlijke aanbieding klaar. Eentje die perfect past bij je huidige situatie. Hoe de verzekeraar dit doet? Waarschijnlijk via een CDP waarin zij al hun marketingacties afstemmen op jouw gedrag.
"Als je oplet, merk je dat de verzekeraar je steeds beter leert kennen. Ze begrijpen je voorkeuren en wensen."
Iedereen omschrijft een Customer Data Platform anders. Het CDP Institute* noemt het “software die een sterke, uniforme klantendatabase creëert waar andere systemen toegang toe hebben.” Wij zien het als een platform dat al jouw klantdata samenbrengt tot één uniek klantbeeld. En met dit unieke klantbeeld weet je in welke fase van de customer journey een klant zich bevindt. Het geeft marketeers heldere klantinzichten waarmee zij nog persoonlijkere marketingacties en -campagnes inrichten.
Wat is Master Data Management?
Je auto start niet meer. Met een druk gezins- en werkleven kun je niet zonder, dus bekijk je online het tweedehands aanbod. Uiteindelijk beland je op de website van een merkdealer met een private leaseregeling. Omdat een maandelijkse bijdrage voor een nieuwe auto je beter in de oren klinkt, plan je een afspraak.
Een week later ga je naar de dealer, maak je een proefrit en ben je overtuigd. Maar nu komt het spannendste: de financiën. De autodealer heeft het Keurmerk Private Lease en checkt of het leasecontract bij je past. Dit doen zij via een connectie met Stichting BKR. Deze organisatie bevordert het financiële welzijn van Nederlanders. De dealer vult je gegevens in en krijgt in no-time te zien dat de leaseregeling verantwoord is. Het contract wordt geprint, je zet een krabbel en verlaat de zaak met autosleutels. Hoe dit zo snel ging? Stichting BKR matcht aanvragen en registraties met bestaande kredietdata en -overeenkomsten in hun systeem. Hierachter schuilt Master Data Management.
Onderzoeksbureau Gartner** omschrijft MDM als “een op technologie gebaseerde discipline waarin de business en IT samenwerken om de uniformiteit en nauwkeurigheid van alle master data in de organisatie te borgen.” Dit klinkt net zo complex als het is. Makkelijker verwoord gaat het om tools en processen die organisaties gebruiken om bedrijfsgegevens te beheren en een single source of truth te maken. Ze werken hiermee efficiënter, nemen nauwkeuriger beslissingen en verbeteren de datakwaliteit. Het is dan ook de beste oplossing voor als je continu gegevens en klanten in alle organisatieprocessen moet herkennen. Vooral wanneer de identiteit van een klant zonder twijfel juist moet zijn.
"Het is dan ook de beste oplossing voor als je continu gegevens en klanten in alle organisatieprocessen moet herkennen."
Customer Data Platform vs. Master Data Management
Een CDP en MDM zijn allebei gericht op het versimpelen van datamanagement. Maar wij zien dat de technologieën steeds meer naar elkaar toegroeien. Zo zijn er CDP’s in opmars met MDM-principes en -technologieën. Ons houdt het ook bezig. Het is zelfs een van de redenen dat wij fuseerden met Human Inference.
Wat de platformen echt van elkaar onderscheiden? De focus. Marketeers gebruiken een CDP voor persoonlijkere en sterkere klantinteracties. Zij willen de klantbetrokkenheid, loyaliteit en conversie stimuleren. Data management teams en IT gebruiken MDM voor hun streven naar nauwkeurige gegevens. Zij moeten één consistente datastroom beschikbaar stellen voor elk bedrijfsproces.
Zoals wij al eerder schreven in de blog Wanneer gebruik je MDM en een CDP: organisaties met ingewikkelde (klant)datastromen hebben baat bij allebei de platformen. Het een sluit het ander niet uit. Zeker niet nu er platformen zijn die het beste van beide werelden bevatten.
Sta stil bij jouw (organisatie)doelen en wat je wilt bereiken. Dan maak je gemakkelijker de juiste keuze. En anders helpen wij je natuurlijk graag.
* CDP Institute. (2021, 13 augustus). What is a CDP? https://www.cdpinstitute.org/learning-center/what-is-a-cdp/
** Gartner®. (z.d.). Definition of Master Data Management (MDM). Gartner Glossary. https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/master-data-management-mdm
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
De Invenna platformen zijn geschikt voor klein en groot. Voor marketing, analyse, compliancy en IT. En voor branches als automotive tot goede doelen.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met onze platformen kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu al met een Invenna dataplatform werkt of hier interesse in hebt: wij vinden het belangrijk dat al jouw bronnen en kanalen te verbinden zijn.
Ontbreekt jouw applicatie in het overzicht? Vertel het ons en wij nemen snel contact met je op.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor branches als retail en cultuur.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de case van het Nederlandse Rode Kruis lees je hoe wij alle donateurs centraliseerden en wat de exacte conversiestijgingen van campagnes, giftverzoeken en donaties zijn.
Ben je benieuwd naar de mooie resultaten die zij boeken? Laat je gegevens achter en wij sturen je de case per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform B2C zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna Customer Data Platform is geschikt voor klein en groot. Voor marketing en analyse. En voor automotive-leveranciers tot zakelijke retailorganisaties.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons CDP kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Omdat het ene platform het andere niet is, delen wij 12 use cases waarmee jij bepaalt welk soort Customer Data Platform het best bij jouw organisatie past. Zo maak jij het snelst de juiste keuze.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op marketing en sales activiteiten: het Customer Data Platform voor B2B helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klantdata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform voor B2B zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Het Invenna KYC platform is geschikt voor klein en groot. Voor compliance en IT. En voor banken tot vermogensbeheerders.
Omdat er zoveel mogelijk is en elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij graag zien wat jij met ons platform kunt en bereikt. Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Of je nu operationele processen wilt verbeteren of sneller wilt sturen op potentiële risico’s: het KYC platform helpt doelen te bereiken.
Kom met ons in contact en wij vertellen meer over het samenbrengen van al jouw klant- en transactiedata tot het unieke klantbeeld. En net zo belangrijk: wat jij met het platform bereikt.
Een KYC platform is het antwoord op problemen als een onvolledig klantbeeld, te veel false positives en ontbrekende klantinformatie. Maar hoe zit dit nu precies?
In de KYC infographic delen wij hoe een KYC platform de vijf meest voorkomende KYC problemen oplost. En wat het jou oplevert.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de infographic per e-mail toe.
De mogelijkheden van het Invenna KYC platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de functionaliteiten zien zodat je een beter beeld krijgt van wat je ermee bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
In de brochure lees je wat je met het Invenna KYC platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek en compleet klantbeeld zijn. En ter inspiratie delen wij ook extra content.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
Dagelijks werken wij met en voor ruim 75 van Nederlands mooiste merken. Van Mediahuis en Nissan tot de Belastingdienst en Politie. We zijn dus flink gegroeid, maar gaan nog altijd geen enkele klantdata-uitdaging uit de weg.
Wil je nog meer over ons weten? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie meer data driven maken? Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Of je nu vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet of samen met een consultant wilt kijken naar de voor jou beste oplossing: wij zijn er om je te helpen!
Laat je gegevens achter en wij nemen snel telefonisch contact met je op om jouw hulpvraag te beantwoorden. Of om een (digitaal) gesprek te plannen.
Met onze data platformtechnologie gaan we verder dan ooit: je richt duizenden (marketing)acties in, maakt analyses, vult missende informatie aan en controleert en monitort alle klantdata. En dit zijn slechts voorbeelden.
Ontdek hoe wij jouw organisatie meer data driven maken en wat jij bereikt met het unieke klantbeeld. Vertel ons meer over jezelf en wij nemen snel contact met je op.
Wil jij zien hoe je met de nieuwe ESP-module sneller customer journeys bouwt en selecteert én gemakkelijk e-mail- en sms-campagnes uitvoert? Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.
De mogelijkheden van het Invenna Customer Data Platform zijn eindeloos. Omdat elke organisatie eigen wensen en behoeften heeft, laten wij je graag ons platform en de nieuwe ESP-module zien. Zo zie je direct wat je ermee kunt en bereikt.
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op om een (digitale) demo te plannen. Gratis en zonder verplichtingen.
Op donderdag 6 april, van 15.00 tot 15.45 uur, vertellen Bas Cuperus (Invenna) en Joost Kuijlaars (The Data Actors) hoe jij jouw customer journeys verbetert met marketing automation. Van de dataverzameling en het inrichten van customer journeys tot de marketing automation zelf: in dit webinar blijft niets onbesproken.
Niets ervan missen? Meld dan jezelf (en collega’s) aan via het formulier. En heb je vragen of opmerkingen die wij tijdens het webinar niet mogen missen? Geef het door, dan gaan wij ermee aan de slag.
In de brochure lees je wat je met het Invenna Customer Data Platform kunt en wat de voordelen van werken met een uniek klantbeeld zijn. En om je nog meer op weg te helpen delen wij ook enkele use cases.
Laat je gegevens achter en wij sturen je de brochure per e-mail toe.
In de visuele case geeft Mediahuis een kijk in hun datalandschap en de one-to-one customer engagement marketing campagnes. Met onder meer automatische en persoonlijke marketingcampagnes voor de merken.
Ben je benieuwd, laat dan je gegevens achter. Daarna sturen wij je de case per e-mail toe.