Een Customer Data Platform (CDP)
en Master Data Management
(MDM): wat zijn het?

Wat zijn het voor platformen? En zijn ze echt zo verschillend? Wij leggen het in begrijpelijke taal uit.

 

 

Nu cookies langzaam verdwijnen, staan first-party data hoger op de prioriteitenlijst van marketeers. Zij zien de waarde van eigen klantdata en een 360 graden klantbeeld in een ander daglicht. Aan de andere kant staan data management en IT. Voor hen zijn datakwaliteit en (klant)herkenning net zo belangrijk. En door wetten en regels zijn zij zich al lang bewust van het belang van correcte klantdata. Wat deze groepen met elkaar gemeen hebben? Met data platformtechnologie begrijpen ze klanten, versimpelen ze werkzaamheden en bereiken ze doelen.

In de praktijk grijpen marketeers vaak naar een Customer Data Platform (CDP), terwijl afdelingen als data management en IT leunen op Master Data Management (MDM). Maar wat zijn het voor platformen? En zijn ze echt zo verschillend? Wij leggen het in begrijpelijke taal uit.

Wat is een Customer Data Platform?

Stel, je gaat skiën. Voor vertrek sluit je hier via je reisverzekeraar een tijdelijke dekking voor af. Zij slaan deze informatie op.

De kans is groot dat je in dezelfde periode het jaar erna een e-mail van ze ontvangt. Want misschien ga je weer naar de sneeuw. Dan mag je de wintersportdekking natuurlijk niet vergeten. Maar dit jaar blijf je thuis, dus reageer je niet.

Rond de zomer ontvang je opnieuw een bericht. Het overslaan van de wintersport maak je vast goed met een verre zomerreis. Vergeet dan niet om je polis aan te passen naar werelddekking. Met één telefoontje, regelen ze het.

Als je oplet, merk je dat de verzekeraar je steeds beter leert kennen. Ze begrijpen je voorkeuren en wensen. En gebruiken deze kennis voor het aanbod dat ze doen. Bijvoorbeeld via de website. Daar log je in en zie je alle gegevens, maar er staat ook een persoonlijke aanbieding klaar. Eentje die perfect past bij je huidige situatie. Hoe de verzekeraar dit doet? Waarschijnlijk via een CDP waarin zij al hun marketingacties afstemmen op jouw gedrag.

"Als je oplet, merk je dat de verzekeraar je steeds beter leert kennen. Ze begrijpen je voorkeuren en wensen."

Iedereen omschrijft een Customer Data Platform anders. Het CDP Institute* noemt het “software die een sterke, uniforme klantendatabase creëert waar andere systemen toegang toe hebben.” Wij zien het als een platform dat al jouw klantdata samenbrengt tot één uniek klantbeeld. En met dit unieke klantbeeld weet je in welke fase van de customer journey een klant zich bevindt. Het geeft marketeers heldere klantinzichten waarmee zij nog persoonlijkere marketingacties en -campagnes inrichten.

Wat is Master Data Management?

Je auto start niet meer. Met een druk gezins- en werkleven kun je niet zonder, dus bekijk je online het tweedehands aanbod. Uiteindelijk beland je op de website van een merkdealer met een private leaseregeling. Omdat een maandelijkse bijdrage voor een nieuwe auto je beter in de oren klinkt, plan je een afspraak.

Een week later ga je naar de dealer, maak je een proefrit en ben je overtuigd. Maar nu komt het spannendste: de financiën. De autodealer heeft het Keurmerk Private Lease en checkt of het leasecontract bij je past. Dit doen zij via een connectie met Stichting BKR. Deze organisatie bevordert het financiële welzijn van Nederlanders. De dealer vult je gegevens in en krijgt in no-time te zien dat de leaseregeling verantwoord is. Het contract wordt geprint, je zet een krabbel en verlaat de zaak met autosleutels. Hoe dit zo snel ging? Stichting BKR matcht aanvragen en registraties met bestaande kredietdata en -overeenkomsten in hun systeem. Hierachter schuilt Master Data Management.

Onderzoeksbureau Gartner** omschrijft MDM als “een op technologie gebaseerde discipline waarin de business en IT samenwerken om de uniformiteit en nauwkeurigheid van alle master data in de organisatie te borgen.” Dit klinkt net zo complex als het is. Makkelijker verwoord gaat het om tools en processen die organisaties gebruiken om bedrijfsgegevens te beheren en een single source of truth te maken. Ze werken hiermee efficiënter, nemen nauwkeuriger beslissingen en verbeteren de datakwaliteit. Het is dan ook de beste oplossing voor als je continu gegevens en klanten in alle organisatieprocessen moet herkennen. Vooral wanneer de identiteit van een klant zonder twijfel juist moet zijn.

"Het is dan ook de beste oplossing voor als je continu gegevens en klanten in alle organisatieprocessen moet herkennen."

Customer Data Platform vs. Master Data Management

Een CDP en MDM zijn allebei gericht op het versimpelen van datamanagement. Maar wij zien dat de technologieën steeds meer naar elkaar toegroeien. Zo zijn er CDP’s in opmars met MDM-principes en -technologieën. Ons houdt het ook bezig. Het is zelfs een van de redenen dat wij fuseerden met Human Inference.

Wat de platformen echt van elkaar onderscheiden? De focus. Marketeers gebruiken een CDP voor persoonlijkere en sterkere klantinteracties. Zij willen de klantbetrokkenheid, loyaliteit en conversie stimuleren. Data management teams en IT gebruiken MDM voor hun streven naar nauwkeurige gegevens. Zij moeten één consistente datastroom beschikbaar stellen voor elk bedrijfsproces.

Zoals wij al eerder schreven in de blog Wanneer gebruik je MDM en een CDP: organisaties met ingewikkelde (klant)datastromen hebben baat bij allebei de platformen. Het een sluit het ander niet uit. Zeker niet nu er platformen zijn die het beste van beide werelden bevatten.

Sta stil bij jouw (organisatie)doelen en wat je wilt bereiken. Dan maak je gemakkelijker de juiste keuze. En anders helpen wij je natuurlijk graag.

 

* CDP Institute. (2021, 13 augustus). What is a CDP? https://www.cdpinstitute.org/learning-center/what-is-a-cdp/
** Gartner®. (z.d.). Definition of Master Data Management (MDM). Gartner Glossary. https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/master-data-management-mdm