Interview met nieuwe Invenna klant Trippz, het Lodging Taxes Platform

24 apr. 2023
Team Invenna
detail-interview-trippz.png

Wij verwelkomen Trippz als nieuwe klant. Invenna directeur Pieter Hallewas ging in gesprek met Trippz CEO Ingmar Lambregts over wat zij doen, en de unieke manier waarop ze de Invenna platformtechnologie gebruiken.

‘Technologieën als dat van Invenna – die data beschikbaar maken voor een bredere gebruikersdoelgroep – bieden veel opties voor het oplossen van uitdagingen
op allerlei domeinen die data gebruiken.’

Ingmar, om te starten heb ik een uitdaging voor je: beschrijf in twee regels wat Trippz doet. “Wij hebben een Lodging Taxes Platform. Hiermee automatiseren we de hele toeristenbelasting keten.”

Met welke bedrijven werken jullie samen? “Het liefst schreeuw ik van de daken welke grote, wereldwijde boekingsplatformen we tot onze klanten mogen rekenen. Maar helaas zijn we gebonden aan geheimhoudingsverklaringen. Aan de andere kant: ik denk dat mensen zich er wel een voorstelling bij kunnen maken.”

‘Klanten die Trippz-data gebruiken, nemen via één API rules and rates over uit alle jurisdicties waarover we informatie hebben. Wij zijn de enige aanbieder.’

Onze gesprekken startten omdat tourist tax erg ingewikkeld is. Maar wat maakt deze wereld dan zo complex? “De versnippering en diversificatie van toeristenbelasting tarieven zijn de grootste uitdagingen. Het is een belasting die lage overheden, vaak gemeenten, met veel vrijheid mogen vaststellen. Bekijk je dit vanuit het perspectief van een globaal boekingsplatform, dan is het waanzinnig ingewikkeld om hiermee om te gaan. Met omgaan bedoel ik vooral het geautomatiseerd verwerken. Terwijl ze dit steeds belangrijker vinden.

Trippz ontwikkelde een datamodel waarin deze complexiteit niet meer bestaat. Het gaf onze startup een vliegende start. Klanten die Trippz-data gebruiken, nemen via één API rules and rates over uit alle jurisdicties waarover we informatie hebben. Wij zijn de enige aanbieder.”

Jullie gebruiken de Invenna platformtechnologie op een andere manier en met een ander doel dan andere klanten. Kun je hier meer over vertellen? “Toeristenbelasting regels en tarieven zijn dynamisch. Zeker op de schaal waarop wij dit vastleggen. Om data te krijgen zijn we in veel rechtsgebieden (jurisdicties) aangewezen op documenten. Denk aan pdf’s of originelenscans. Er is dus veel handmatige invoer. Dit zorgt onvermijdelijk voor datakwaliteit uitdagingen. Hier gebruiken we, onder andere, de platformtechnologie voor.

Via het Invenna platform zetten we een DQ (data quality) Framework op. Intern bedachten we er zelfs een naam voor: TIDE. Een afkorting van Trippz Invenna Data quality Engine. In de front- en backend van onze applicatie bouwden we zoveel mogelijk validatie in om datakwaliteit ‘aan de voorkant’ te organiseren. Maar we ondervangen hiermee niet alles.

Dit is wat inhoudelijk, maar een goed voorbeeld is het maken van een tarief invoerfout: €1,64 wat €1,65 moet zijn. Het is valide input omdat het niet buiten de range van de front-end validatie valt, maar het is onjuist.

Via het platform extraheren we onze data. En we zetten allerlei samples en controlebestanden klaar voor wat wij human-review noemen. Het voorbeeld wat ik net gaf komt in een odd-decimal-report, wat voor een medewerker aanleiding is om de verordening toeristenbelasting te controleren. In deze situatie leidt het tot een tariefcorrectie naar €1,65.”

‘… Stap van het klassieke RFI- en RFP-denken af en start met het zoeken naar oplossingen voor kleine, datagedreven organisatieproblemen.’

Op welke manier past onze organisatie en de platformtechnologie goed bij jullie? “Het platform maakt het voor data-savvy professionals mogelijk om veel datavraagstukken zelf te beantwoorden. In een klein team als dat van ons, kostte dat eerst veel tijd van developers. Tijd die we liever besteden aan productontwikkeling. Verder kan het platform met allerlei datatypen overweg, wat fijn is.

Voor wat betreft het team, is Invenna geen gigantische software vendor. Daardoor begrijp je elkaars wereld beter. En de korte lijnen zorgen voor een prettige samenwerking.”

Zijn er toekomstplannen om Invenna breder in te zetten? “Plannen nog niet, ideeën des te meer. Maar we willen eerst het DQ Framework neerzetten. Daarna zie ik volop toepassingsmogelijkheden voor klantcontact, support en marketing operations. We vervelen ons voorlopig in ieder geval niet.”

‘Zorg dus voor een flexibele oplossing op dataniveau. Daarbovenop kun je allerlei applicaties laten werken op een manier die jij wilt. Niet op de manier
zoals de software het wil.’

Welke tips heb jij voor organisaties die platformtechnologie overwegen? “Mijn suggesties: stap van het klassieke RFI- en RFP-denken af en start eerst met het zoeken naar oplossingen voor kleine, datagedreven organisatieproblemen.

Technologie als dat van Invenna – die data beschikbaar maken voor een bredere gebruikersdoelgroep – bieden veel opties voor het oplossen van uitdagingen op allerlei domeinen die data gebruiken. Zoals marketing, sales en customer support. De grote platformen beloven dit ook, maar maken het nooit waar. Dit komt omdat het aan de achterkant ingewikkelde applicaties zijn geworden waarbij het datamodel geen ruimte biedt voor aanpassingen. Misschien logisch, maar het is wel de flexibiliteit die veel organisaties nodig hebben.

Zorg dus voor een flexibele oplossing op dataniveau. Daarbovenop kun je allerlei applicaties laten werken op een manier die jij wilt. Niet op de manier zoals de software het wil.”