12 CDP use cases

Het ene CDP is het andere niet, dus wij delen 12 use cases die jou helpen te bepalen welk soort CDP het best bij jouw organisatie past.

Download direct de infographic

Door de toename aan data groeit de interesse in techplatformen zoals een Customer Data Platform (CDP). Vooral de afdelingen marketing en IT hebben hier steeds meer belang bij. Begrijpelijk, want zij hebben het meest baat bij een uniek klantbeeld dat in de hele customer journey kan worden gebruikt.

Het ene CDP is het andere niet. Omdat het aanbod groot is, delen wij 12 use cases die jou helpen te bepalen welk soort CDP het best bij jouw organisatie past. Hiermee maak jij sneller een goede keuze.

1. Borg customer centricity

De creatie van een uniek klantbeeld lijkt een vast onderdeel van elk CDP te zijn. Toch is het verbinden van de (data)bronnen met de kanalen waarbinnen je de data wilt gebruiken vaker uitdagend dan gemakkelijk. Want de platformen die ontstaan zijn uit (en zich focussen op) een online omgeving, zijn minder gericht op bestaande offline klantdata. En andersom zijn de platformen die ontstaan zijn uit offline klantdata-omgevingen, minder gericht op online uitdagingen.

Bedenk wat je kerndoel is. Is dat:

  • Een uniek klantbeeld over alle databronnen en -systemen heen?
  • Het optimaliseren van de online customer experience?

Als jouw organisatie meerdere customer journeys gebruikt over on- en offline kanalen heen, dan is het CDP dat tussen twee werelden beweegt de beste keuze.

2. Een uniek klantbeeld met eigen, first-party data

De wereld wordt cookieloos. Nu de sleutels tot klantherkenning verdwijnen, wordt er massaal gezocht naar andere manieren om klanten te blijven herkennen. Eén ding is namelijk onveranderd: iedereen wil ervan verzekerd zijn dat ze dezelfde boodschap via verschillende kanalen kunnen communiceren.

Niet elk CDP herkent altijd en overal jouw klanten. Maar als je gefocust bent op het zo goed mogelijk bedienen van klanten, is dit wel een voorwaarde. Omdat klantidentificatie een vak apart is, is hier specifieke expertise voor nodig. Zoek daarom naar een CDP-aanbieder die hierin aantoonbaar ervaren is. Of bekijk de mogelijkheden van een ander platform, zoals MDM.

3. Activeer potentiële klanten en leads

Van een klant heb je meestal basisinformatie achter de hand. Van een potentiële klant en lead weet je (vrijwel) niets. Je maakt het verschil door via het juiste kanaal, en op het perfecte moment, met potentiële klanten en leads te communiceren.

Ook al staat de letter C in CDP voor Customer, een goed CDP kan wel degelijk prospect- en leadinformatie managen en er inzichten uithalen. Let erop dat je kiest voor een CDP dat:

  • Aangeeft of (en wanneer) een prospect klant is geworden.
  • De optie biedt om alle klantcommunicatie aan te passen.
  • Het makkelijk maakt om een klantrelatie op te bouwen, onafhankelijk van je kanaalkeuze.

invenna-12-use-cases-banner-afbeelding-png.png

4. Personaliseer je klantcommunicatie

Klanten verwachten dat je ze altijd en overal (her)kent, ongeacht de kanalen die ze gebruiken om met je te communiceren. Kun je over alle kanalen heen met ze communiceren, dan ben je goed op weg. Kun je de klantcommunicatie ook op de juiste manier en met de meest recente gegevens personaliseren, dan ben je in de ogen van de klant echt relevant en bouw je aan je relatie.

Om dit te bereiken, toets je de volgende CDP-functionaliteiten:

  • Wordt er realtime actuele klantdata gedeeld met elke applicatie in jouw landschap?
  • Kun je nieuwe bronnen en kanalen eenvoudig toevoegen via zelf aangemaakte API endpoints?

5. Houd je aan de wet, regelgeving en consent vereisten

Iedereen weet van het bestaan van wet- en regelgeving zoals de AVG. Maar wist je dat consumenten het recht hebben op inzage van ál hun gegevens, in ál je (klanten)bestanden? En dat consent management een steeds belangrijker onderdeel wordt van klantenmanagement?

Voor allebei geldt: kies voor een CDP dat een uniek klantbeeld opbouwt en het toegankelijk maakt, want dit maakt het overleggen van opgevraagde informatie en monitoren van klantdata stukken gemakkelijker.

6. Relevantere boodschappen over álle kanalen

Een CDP helpt je om relevanter met klanten te communiceren. Maar niet elk CDP biedt de mogelijkheid om die relevante boodschap over ál je kanalen te communiceren.

Als je alle communicatie omnichannel wilt regisseren – bijvoorbeeld een klant die je via een online kanaal hebt bereikt per post informeren – dan is een CDP met marketing automation functionaliteit het meest geschikt. Je vergroot je engagement en verhoogt het resultaat.

Ben je benieuwd naar use case 7 t/m 12? Klik op de downloadbutton om de complete infographic te bekijken.

Download de infographic